Testy A/B SMS marketing

Spis treści

Odkryj, jak łatwo przeprowadzić testy A/B wiadomości tekstowych, zmierz współczynnik konwersji i inne mierniki skuteczności komunikacji SMS.

Co to są testy A/B? Definicja testów porównawczych AB

Testy A/B to metoda analizy danych polegająca na porównaniu wyników dwóch różnych wariantów treści, form, warunków, projektów. Celem takich testów porównawczych jest wskazanie wersji, która lepiej spełnia przyjęte założenia np. wyższy współczynnik konwersji, lepsza użyteczność strony internetowej czy poprawa doświadczeń użytkowników.

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.

Jak przeprowadzić testy A/B w panelu klienta SMSAPI?

Regularne testy A/B pomogą Ci w optymalizacji konwersji, klikalności linków w SMS czy też ogólnej skuteczności działań marketingowych w kanale mobilnym. Dzięki nim możesz także uniknąć najczęściej popełnianych błędów związanych z masowymi wysyłkami SMS.

Czego potrzebujesz do przeprowadzenia testu AB?

  1. Konto SMSAPI (szybka rejestracja)
  2. Skracacz linków (możesz skorzystać z idz.do)
  3. Baza kontaktów, z której wybierzesz grupy docelowe
  4. Treści wiadomości i warunków wysyłki
  5. Dostęp do Google Analytics 4 (ewentualnie)

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak wykorzystać testy A/B do optymalizacji współczynnika konwersji kampanii SMS.

Testy A/B SMS – krok po kroku

Zanim przejdziesz do testowania A/B musisz zastanowić się nad celem, czyli tym, co chcesz sprawdzić. Jeśli zależy Ci na przetestowaniu skuteczności treści wiadomości, przygotuj dwie grupy docelowe i dwie różne wersje contentu SMS. Możesz również sprawdzić optymalny czas wysyłki. Wtedy wystarczy jedna treść, którą wyślesz do klientów o różnych porach.

1. Stwórz pole własne

W zakładce pola własne (menu Baza kontaktów) dodaj pole o typie Tekst. Nazwę możesz ustawić dowolną. Za jego pomocą przypiszesz odbiorców do jednej z dwóch grup (A lub B).

Test A/B SMS w panelu klienta SMSAPI: dodaj pole własne

2. Przygotuj plik CSV

W przypadku testów A/B warto zastosować mniejsze grupy odbiorcze zamiast wysyłki do całej bazy kontaktów. Dlatego w pliku CSV z kontaktami do importu dodaj kolumnę, która przypisze kontakty do grup na potrzeby testów AB. Dodaj wartość A albo B do każdego wiersza. Możesz zrobić to w łatwy sposób w programie Excel czy Google Sheets.

3. Zaimportuj plik CSV

Tak przygotowany plik wgraj do SMSAPI (Baza kontaktów i dalej Import/Eksport). W ustawieniach importu wskaż (zmapuj) kolumnę z wartościami A/B jako utworzone właśnie pole własne. Stwórz nową grupę, aby łatwiej wybrać kontakty.

4. Przygotuj wysyłkę SMS z testem A/B

Po imporcie kontaktów możesz przejść do ustawień wysyłki. Z listy kontaktów wybierz opcję Filtrowanie zaawansowane i następnie zaznacz nowo utworzoną grupę kontaktów. W kolejnym kroku filtruj poprzez wartość pola własnego A.

Test A/B SMS w panelu klienta SMSAPI: filtrowanie zaawansowane

Doskonale! Przejdź do wysyłki na przefiltrowanych kontaktach. Liczba w nawiasie przedstawia liczbę wyfiltrowanych w ten sposób kontaktów. Po zaakceptowaniu warunków przejdziesz do bramki SMS.

Wprowadź treść wiadomości SMS, ustaw optymalną godzinę wysyłki i dodaj skrócone łącze idz.do z parametrem UTM, które ułatwi śledzenie zachowań użytkowników na stronie docelowej.

Później ponów te kroki dla kontaktów oznaczonych jako B.

Po co wykonywać testy A/B SMS?

Podział na grupy pozwoli Ci przeprowadzić testy A/B w celu analizy skuteczności poszczególnych wersji wiadomości, czasu i warunków wysyłek, wysokości rabatów, grup odbiorczych czy też sprawdzenia współczynnika konwersji.

Co możesz badać za pomocą testów A/B?

  • stosunek długości do skuteczności wiadomości SMS
  • optymalny czas wysyłki kampanii marketingowych
  • najbardziej angażujące treści
  • warunki promocji
  • kliklaność skróconych linków (SMS CTR)
  • różne pola nadawcy SMS
  • skuteczność potencjalnej personalizacji
  • stosowanie i skuteczność linków do wypisu (SMS opt-out)
  • i wiele więcej!

Przeczytaj więcej mierzenia skuteczności kampanii SMS w Google Analytics 4