SMS RCS porównanie

Spis treści

Dowiedz się, czym RCS różni się od SMS i jak wykorzystać ich przewagi w komunikacji z klientami.

Poznaj komunikację RCS z SMSAPI! Zacznij od zrozumienia podobieństw i różnic krótkich wiadomości tekstowych i usługi RCS. Przeczytaj też, jak działa czat RCS.

Przetestuj SMSAPI!

Załóż darmowe konto SMSAPI i przetestuj możliwości profesjonalnej bramki SMS dla firm.

Co to są wiadomości RCS (SMS 2.0)?

Wiadomości RCS to nowoczesny standard komunikacji mobilnej, który wykracza poza możliwości tradycyjnych SMS-ów. Umożliwiają one przesyłanie nie tylko tekstu, ale również multimediów, takich jak obrazy, filmy, dźwięki czy dokumenty oraz interaktywnych elementów np. przycisków akcji. Dzięki RCS komunikaty stają się znacznie bardziej angażujące i atrakcyjne dla odbiorców.

Jak działa RCS?

RCS działa poprzez wykorzystanie protokołu komunikacji pomiędzy operatorami komórkowymi i smartfonami. Umożliwia on wysyłanie wiadomości tekstowych, obrazów, wideo i plików między urządzeniami. RCS jest dostępny na urządzeniach z Androidem od wersji 5.0 (Lollipop) lub nowszych, a także na telefonach iPhone z systemem iOS 18 lub nowszym. Dzięki temu użytkownicy mogą korzystać z zaawansowanych funkcji komunikacji bez względu na platformę, co czyni RCS uniwersalnym rozwiązaniem dla nowoczesnej komunikacji mobilnej.

Czym RCS różni się od SMS i MMS ów?

RCS to ewolucja tradycyjnych SMS-ów. Podczas gdy wiadomości tekstowe ograniczone są do… tekstu, nowy standard umożliwia przesyłanie multimedialnych treści, takich jak zdjęcia, filmy czy dźwięki, dokumenty. W przeciwieństwie do MMS-ów, RCS oferuje interaktywne elementy np. przyciski akcji a dzięki kartom i karuzelom przekaz staje się bardziej atrakcyjny i angażujący.

Dla biznesu system RCS to szansa na lepsze wyniki sprzedaży. Personalizacja, interaktywność i dynamiczne treści skracają ścieżkę zakupową. Nowy standard umożliwia tworzenie spójnych kampanii, które budują relacje i zwiększają lojalność klientów.

RCS, SMS: podstawowe różnice technologiczne

SMS opiera się na starszej technologii GSM, umożliwiając przesyłanie krótkich, tekstowych komunikatów do 160 znaków. Wiadomości SMS charakteryzują się wysoką niezawodnością i działają w każdych warunkach nawet przy słabym sygnale i bez dostępu do internetu. Ich prostota może ograniczać możliwość przekazu dłuższych, bardziej skomplikowanych treści.

Czaty RCS wykorzystują połączenie internetowe, oferując znacznie bogatszy przekaz multimedialny. Dzięki RCS możesz wysyłać zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, filmy, dokumenty oraz korzystać z elementów interaktywnych, takich jak przyciski akcji czy karuzele treści. Spersonalizowane i dynamiczne dłuższe wiadomości podobne do tych z komunikatorów internetowych to przyszłość komunikacji.

Porównanie najważniejszych cech RCS i SMS

RCS (rich communication services)Wiadomości tekstowe SMS
TreśćTekst, dokumenty i pliki multimedialne, karuzele treściTekst do 160 znaków
BrandingBrand agentPole nadawcy SMS
InterakcjaPrzyciski, konwersacjeNumery odbiorcze SMS
DostarczalnośćWymaga połączenia z internetemWystarczy połączenie z siecią GSM
DostępnośćW fazie wdrożeniaKażdy telefon i smartfon
Pomiar skutecznościInformacja zwrotna o dostarczeniu, odczytaniu, CTR i inneKlikalność linków (CTR) i inne

Z biegiem czasu chat RCS stanie się standardem komunikacji na całym świecie, a jego możliwości mają znacznie przewyższać tradycyjne SMS-y i MMS-y.

Jak włączyć usługę czatu RCS?

RCS może nie działać na starszych telefonach. Aby włączyć RCS, należy otworzyć domyślną aplikację Wiadomości Google (Messages) na urządzeniu z system Android. Przejdź do ustawień wiadomości (w prawym górnym rogu kliknij ikonę z Twoim zdjęciem profilowym) i dalej czaty RCS. Jeśli Twoje urządzenie spełnia wymogi techniczne i Twój operator udostępnia nowy standard wiadomości, zobaczysz ustawienia RCS. Włącz RCS na swoim urządzeniu oraz zdecyduj o korzystaniu z funkcji dodatkowych Od tej pory możesz wysyłać wiadomości RCS a także je odbierać w aplikacji Wiadomości.

Czaty RCS: zastosowania biznesowe i bezpieczeństwo

Czaty RCS umożliwiają bezpośrednią, interaktywną komunikację z klientami w czasie rzeczywistym. RCS umożliwia bezpośrednie interakcje, takie jak potwierdzanie spotkań czy dokonywanie zakupów bezpośrednio w wiadomości. Firmy wykorzystują je do szybkiego wsparcia, odpowiadania na pytania oraz rozwiązywania problemów. Dzięki nim proces sprzedażowy staje się bardziej płynny, co buduje zaufanie i poprawia obsługę.

Zalety RCS dla biznesu:

  • Brand agent potwierdzony przez Google (zdjęcie profilowe, logo, opis, linki)
  • Atrakcyjna prezentacja oferty
  • Bogatszy przekaz multimedialny
  • Interaktywność i budowanie zaangażowania
  • Nowe formaty treści: interaktywne katalogi produktów, spersonalizowane newslettery z ofertami
  • Funkcje dodatkowe: czaty grupowe, wskaźniki pisania, informacja, że wiadomość została dostarczona, potwierdzenia przeczytania
  • Mierzalne wyniki (ROI) i wyższa efektywność
  • Bezpieczeństwo i funkcje antyspamowe

Bezpieczeństwo RCS

RCS oferuje najwyższy standard bezpieczeństwa, co czyni go bardziej zaawansowanym niż tradycyjne SMS-y. Jedną z kluczowych cech RCS jest ochrona przed spamem i oszustwami, dzięki której użytkownicy są ostrzegani przed potencjalnie groźnymi wiadomościami. Ponadto RCS może być szyfrowany end-to-end (wyomgiem jest używanie aplikacji Google Messages), co zapewnia, że tylko nadawca i odbiorca mogą odczytać treść wiadomości. To czyni RCS bezpieczniejszym wyborem dla komunikacji, zwłaszcza w kontekście przesyłania wrażliwych informacji.

Podsumowanie: nowa era komunikacji RCS

Wiadomości RCS to bogactwo treści a SMS niezawodoność. Połącz możliwości SMS z funkcjami nowego standardu komunikacji w jednej spójnej kampanii omnichannel. Tradycyjne SMS-y charakteryzują się niezawodnością i szerokim zasięgiem, docierając do niemal każdego użytkownika telefonu komórkowego, niezależnie od modelu urządzenia czy dostępności internetu. Integracja obu tych form komunikacji w ramach jednej spójnej strategii omnichannel pozwala firmom maksymalizować korzyści płynące z obu technologii.

Wykorzystaj RCS do dostarczania bogatych treści oraz SMS-ów jako niezawodnego kanału rezerwowego (SMS fallback), aby zapewnić docierać do klientów, niezależnie od ich preferencji czy możliwości technicznych.