Table of Contents
Czy wiesz, że nawet systemowe wiadomości SMS możesz wzbogacić o popularne emotikony, a nawet graficzne emoji i nadal zachować profesjonalny ton? To ciekawy sposób na ubarwienie treści, nadanie komunikacji „ludzkiej” twarzy i wyróżnienie ważnych elementów. Zobacz, jak wykorzystać emotikony i emoji w biznesowej komunikacji SMS.
Witaj na blogu SMSAPI
SMSAPI to profesjonalna bramka SMS dla firm. Z naszych usług korzystają zarówno wielkie korporacje, małe i średnie biznesy, urzędy, instytucje publiczne, jak i jednoosobowe przedsiębiorstwa. Wysyłamy SMS w Polsce i każdym innym państwie świata. Otwórz skrzynkę odbiorczą SMS na swoim telefonie, a na pewno zobaczysz tam wiadomość przesłaną przez któregoś z naszych klientów.
Co to jest emotikon?
Emotikon – kilka znaków liter, cyfr lub znaków interpunkcyjnych, które razem nabierają nowego znaczenia, głównie za sprawą podobieństwa do gestów, mimiki, zwierząt czy przedmiotów.
Nazwa wzięła się z połączenia dwóch angielskich słów: emotion (uczucie) i icon (ikona). Do najpopularniejszych należą wszelkie odwzorowania uśmiechu czy innych emocji, ale zdarzają się także bardziej skomplikowane kreacje.
Przeczytaj więcej na temat biznesowych zastosowań różnorodnych kanałów i narzędzi komunikacyjnych
Przykłady popularnych emotikonów
:) :( :D ;) :P XD :* :/ <3 ^_^ ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Pierwsze emotikony, które jeszcze wtedy się tak nie nazywały, pojawiły się już w XIX wieku, jednak trudno sprawdzić, czy ich stosowanie było świadomym zabiegiem autora. Wśród domniemanych pionierów są pisarze, a nawet jeden z amerykańskich prezydentów.
Swoja popularność emotikony zawdzięczają rozpowszechnieniu telefonów komórkowych i wiadomości tekstowych. Ograniczona ilość znaków w pojedynczym SMS-ie zmusza użytkowników do skracania wypowiedzi, tak aby jak najlepiej przekazać swoje intencje.
Dodatkowo, emotikony doskonale przekazują to, co w tekście umyka, czyli emocje, gestykulację i mimikę. Za sprawą prostego 😉 możesz w jasny sposób zakomunikować humorystycznych charakter wypowiedzi czy nawet nadać mu nowe znaczenie.
Co to jest emoji?
Emoji – kolorowe obrazki, które zastępują emotikony. Są nowszym wynalazkiem niż emotikony. Pochodzą z Japonii i są rozwinięciem idei połączenia znaków z obrazem. Stąd też ich japońska nazwa: e (obraz), moji (znak), czyli 絵文字.
Emoji a limit znaków w SMS
Pamiętaj, że nawet pojedynczy emoji w treści wiadomości SMS zmniejsza ilość dostępnych znaków ze 160 do 70.
Po wpisaniu :)
w Wordzie czy WordPressie, oprogramowanie zaproponuje 🙂 jako graficzną interpretację, czyli właśnie emoji. Większość programów i środowisk posiada własne wersje, czasem lekko róźniące się kolorem czy kształtem. Ich sens pozostaje jednak taki sam.
Przy okazji, jeśli chcesz wywołać listę emoji na komputerze naciśnij jednocześnie:
- Windows + ; w systemie operacyjnym Windows,
- Control + Command + Spacja w systemie operacyjnym iOS.
Wyświetlanie emoji na telefonach
Weź pod uwagę, że dodanie emoji w treści wiadomości SMS nie gwarantuje poprawnego wyświetlenia na każdym telefonie.
Część znaków może zostać zastąpiona pytajnikami lub pustymi kwadratami. Zależy to między innymi od aplikacji do obsługi SMS zainstalowanej na urządzeniu odbiorcy.
Dlatego dla pewności, przed wysyłką kampanii SMS sprawdź, jak wyświetla się treść wiadomości na kilku modelach telefonów.
Emotikony i emoji w komunikacji biznesowej
Choć może to mierzić purystów, emotikony i emoji stały się częścią naszej kultury, jak i języka. Śmieszne buźki doczekały się nawet własnego filmu. Dlatego nie należy z automatu rezygnować z nich w komunikacji biznesowej i SMS marketingu.
Emotikony pozwalają nadać komunikacji bardziej osobisty charakter. Czynią przekaz bliższy odbiorcy, ponieważ dzięki nim zaczyna przypomina coś, co mógłby faktycznie napisać znajomy czy ktoś bliski odbiorcy. Nie mówiąc już o tym, że kolorowe ikony wyróżniają się z tekstu, przez co przyciągają i skupiają uwagę czytającego.
Nie można ich jednak nadużywać, ponieważ w nadmiarze rozpraszają i mogą odciągnąć od treści komunikatu, a tym samym obniżyć jego efektywność. Jednocześnie, zbyt częste lub wręcz niewłaściwe użycie emoji może zaburzyć wiarygodność przekazu i stworzyć wrażenie, że piszący zachowuje się nieprofesjonalnie. Jak w przypadku wszystkich innych ozdobników, należy zachować umiar i stosować je świadomie, zgodnie z polityką komunikacyjną przyjętą przez markę.
Użycie emoji świadczy o szczerości i osobistym podejściu do komunikacji SMS. Sprawdzą się najlepiej w kontakcie z pokoleniem, które stosuje je na co dzień. Wpisanie się w schematy komunikacyjne pokolenia millenialsów pomoże przybliżyć młodych konsumentów do marki. Oczywiście, starsi odbiorcy również wykorzystują je w swojej komunikacji, dlatego emoji i emotikony sprawdzą się w niemal każdej kampanii SMS.
Wymaga to jednak uwagi i przygotowania, ponieważ niektóre ikony mają dodatkowe znaczenia, dalece różne od tych podstawowych. Przykładem niech będą emoji bakłażana czy brzoskwini. Jednocześnie, świadome użycie podtekstów może okazać się doskonałym pomysłem na viralową kampanie czy promocję skierowaną do bardzo wąskiego grona odbiorców.
Przetestuj masowe wysyłki SMS dla firm
Emoji a znaki interpunkcyjne
Nie ma jeszcze oficjalnie przyjętych reguł dotyczących zapisu emoji i emotikonów. Nie oznacza to jednak, że ich użycie neguje funkcjonujące już zasady. Zdania kończymy kropkami, wykrzyknikami czy pytajnikami, nawet jeśli następuje po nich emoji. Ikony powinny być również otoczone spacjami – wynika to ze względów praktycznych. Jak wspomnieliśmy, programy samodzielnie przekształcają emotikony w emoji, ale pod warunkiem, że są poprzedzone przerwą.
Popularne emoji przydatne w profesjonalnej komunikacji
Poniżej zebraliśmy popularne buźki do SMS, które mogą okazać się przydatne przy tworzeniu komunikatów biznesowych. Aby z nich skorzystać, wystarczy zaznaczyć i skopiować znak do bramki SMS w Panelu Klienta.
unicode | emoji | UTF-8 | nazwa |
---|---|---|---|
U+1F680 | ? | f0 9f 9a 80 | ROCKET |
U+1F681 | ? | f0 9f 9a 81 | HELICOPTER |
U+1F682 | ? | f0 9f 9a 82 | STEAM LOCOMOTIVE |
U+1F683 | ? | f0 9f 9a 83 | RAILWAY CAR |
U+1F684 | ? | f0 9f 9a 84 | HIGH-SPEED TRAIN |
U+1F685 | ? | f0 9f 9a 85 | HIGH-SPEED TRAIN WITH BULLET NOSE |
U+1F686 | ? | f0 9f 9a 86 | TRAIN |
U+1F687 | ? | f0 9f 9a 87 | METRO |
U+1F688 | ? | f0 9f 9a 88 | LIGHT RAIL |
U+1F689 | ? | f0 9f 9a 89 | STATION |
U+1F68A | ? | f0 9f 9a 8a | TRAM |
U+1F68B | ? | f0 9f 9a 8b | TRAM CAR |
U+1F68C | ? | f0 9f 9a 8c | BUS |
U+1F68D | ? | f0 9f 9a 8d | ONCOMING BUS |
U+1F68E | ? | f0 9f 9a 8e | TROLLEYBUS |
U+1F68F | ? | f0 9f 9a 8f | BUS STOP |
U+1F690 | ? | f0 9f 9a 90 | MINIBUS |
U+1F691 | ? | f0 9f 9a 91 | AMBULANCE |
U+1F692 | ? | f0 9f 9a 92 | FIRE ENGINE |
U+1F693 | ? | f0 9f 9a 93 | POLICE CAR |
U+1F694 | ? | f0 9f 9a 94 | ONCOMING POLICE CAR |
U+1F695 | ? | f0 9f 9a 95 | TAXI |
U+1F696 | ? | f0 9f 9a 96 | ONCOMING TAXI |
U+1F697 | ? | f0 9f 9a 97 | AUTOMOBILE |
U+1F698 | ? | f0 9f 9a 98 | ONCOMING AUTOMOBILE |
U+1F699 | ? | f0 9f 9a 99 | RECREATIONAL VEHICLE |
U+1F69A | ? | f0 9f 9a 9a | DELIVERY TRUCK |
U+1F69B | ? | f0 9f 9a 9b | ARTICULATED LORRY |
U+1F69C | ? | f0 9f 9a 9c | TRACTOR |
U+1F69D | ? | f0 9f 9a 9d | MONORAIL |
U+1F69E | ? | f0 9f 9a 9e | MOUNTAIN RAILWAY |
U+1F69F | ? | f0 9f 9a 9f | KOLEJKA NAPOWIETRZNA |
U+1F6A0 | ? | f0 9f 9a a0 | MOUNTAIN CABLEWAY |
U+1F6A1 | ? | f0 9f 9a a1 | AERIAL TRAMWAY |
U+1F6A2 | ? | f0 9f 9a a2 | SHIP |
U+1F6A3 | ? | f0 9f 9a a3 | ROWBOAT |
U+1F6A4 | ? | f0 9f 9a a4 | SPEEDBOAT |
U+1F6A5 | ? | f0 9f 9a a5 | HORIZONTAL TRAFFIC LIGHT |
U+1F6A6 | ? | f0 9f 9a a6 | VERTICAL TRAFFIC LIGHT |
U+1F6A7 | ? | f0 9f 9a a7 | CONSTRUCTION SIGN |
U+1F6A8 | ? | f0 9f 9a a8 | POLICE CARS REVOLVING LIGHT |
U+1F6A9 | ? | f0 9f 9a a9 | TRIANGULAR FLAG ON POST |
U+1F6AA | ? | f0 9f 9a aa | DOOR |
U+1F6AB | ? | f0 9f 9a ab | NO ENTRY SIGN |
U+1F6AC | ? | f0 9f 9a ac | SMOKING SYMBOL |
U+1F6AD | ? | f0 9f 9a ad | NO SMOKING SYMBOL |
U+1F6AE | ? | f0 9f 9a ae | PUT LITTER IN ITS PLACE SYMBOL |
U+1F6AF | ? | f0 9f 9a af | DO NOT LITTER SYMBOL |
U+1F6B0 | ? | f0 9f 9a b0 | POTABLE WATER SYMBOL |
U+1F6B1 | ? | f0 9f 9a b1 | NON-POTABLE WATER SYMBOL |
U+1F6B2 | ? | f0 9f 9a b2 | BICYCLE |
U+1F6B3 | ? | f0 9f 9a b3 | NO BICYCLES |
U+1F6B4 | ? | f0 9f 9a b4 | BICYCLIST |
U+1F6B5 | ? | f0 9f 9a b5 | MOUNTAIN BICYCLIST |
U+1F6B6 | ? | f0 9f 9a b6 | PEDESTRIAN |
U+1F6B7 | ? | f0 9f 9a b7 | NO PEDESTRIANS |
U+1F6B8 | ? | f0 9f 9a b8 | CHILDREN CROSSING |
U+1F6B9 | ? | f0 9f 9a b9 | MENS SYMBOL |
U+1F6BA | ? | f0 9f 9a ba | WOMENS SYMBOL |
U+1F6BB | ? | f0 9f 9a bb | RESTROOM |
U+1F6BC | ? | f0 9f 9a bc | BABY SYMBOL |
U+1F6BD | ? | f0 9f 9a bd | TOILET |
U+1F6BE | ? | f0 9f 9a be | WATER CLOSET |
U+1F6BF | ? | f0 9f 9a bf | SHOWER |
U+1F6C0 | ? | f0 9f 9b 80 | BATH |
U+1F6C1 | ? | f0 9f 9b 81 | BATHTUB |
U+1F6C2 | ? | f0 9f 9b 82 | PASSPORT CONTROL |
U+1F6C3 | ? | f0 9f 9b 83 | CUSTOMS |
U+1F6C4 | ? | f0 9f 9b 84 | BAGGAGE CLAIM |
U+1F6C5 | ? | f0 9f 9b 85 | LEFT LUGGAGE |
Źródło powyższej tabeli: UTF8 Chartable; zdjęcie u góry: Domingo Alvarez E.