Krótka, konkretna i wartościowa treść? Gotowa! Wartość dodana dla odbiorcy? Jest! Personalizacja wiadomości? Zgadza się! A jednak, wysyłka SMS nie przynosi oczekiwanych rezultatów… Przyczyną może być błędne oszacowany czas wysyłki. Podpowiadam, jak wybrać odpowiedni dzień, godzinę i częstotliwość kampanii SMS.
Trzy rady: testuj, testuj i testuj
Często pytacie: jaki dzień tygodnia, godzina są najlepsze do wysyłki SMS? Z pełną świadomością odpowiadam: to zależy! Nie ma złotego środka, który zapewni 100% skuteczność kampanii SMS.
Co to są testy A/B?
Testy A/B to testy porównawcze polegające na zestawieniu wyników z dwóch podobnych pomiarów. Założeniem jest utrzymanie jak największej zbieżności pomiędzy badanymi grupami i warunkami.
Warunkiem poprawnego testu A/B jest zmiana tylko jednego czynnika (np. wartości rabatu, czasu wysyłki) i sprawdzenie, która wersja przynosi rezultaty bliższe oczekiwanym.
Możesz natomiast przewidzieć zachowanie odbiorców wykonując proste testy porównawcze (test A/B). Polega to na zestawieniu wyników dwóch SMS-ów wysłanych do wybranej próby odbiorczej w różnych godzinach, np. rano i w południe.
Testowych wiadomości nie wysyłaj do całej bazy kontaktów! Wybierz dwie mniejsze, lecz podobne grupy. Dla zapewnienia dokładniejszych wyników, test powtarzaj dostosowując warunki wysyłki aż do osiągnięcia satysfakcjonującej efektywności.
Jak mierzyć efektywność kampanii SMS?
Prostym sposobem na sprawdzenie efektywności treści i czasu wysyłki wiadomości jest dodanie skróconego linku. Każde kliknięcie sprawdzisz w Panelu Klienta lub w Google Analytics (dzięki parametrowi UTM). Poniżej znajdziesz artykuł, w którym tłumaczymy, jak mierzyć efektywność wysyłek SMS.
Proste badanie pozwoli sprawdzić skuteczność obu terminów i będzie nieocenioną informacją przy planowaniu kolejnych wysyłek. Pamiętaj, każda grupa odbiorców ma indywidualne potrzeby i styl życia – młode mamy funkcjonują w innym trybie niż nastolatki!
Jak zaplanować kampanię SMS?
Dostarczenie wiadomości możesz zlecić natychmiastowo lub z wyprzedzeniem. Czas wysyłki ustalisz w Panelu lub dzięki wykorzystaniu API. W obydwu wypadkach warto je zgrać z kalendarzem świąt i ważnych dat.
Jeżeli planujesz większą kampanię sugeruję przygotowanie treści i zaplanowanie wysyłki. System samodzielnie wyśle SMS-y w określonym przez Ciebie czasie.
Biznesowa wysyłka SMS często wiąże się ze zbudowaniem odpowiedniego landingpage, zaplanowaniem promocji lub stworzeniem kodu rabatowego. To wymaga czasu i zaangażowania członków zespołu.
Aby odpowiednio przygotować się na np. Black Friday czy dzień dziecka, planować warto z przynajmniej klikumiesięcznym wyprzedzeniem. Dzięki temu zdążysz z opracowaniem kreacji i wszystkich potrzebnych elementów kampanii.
To samo dotyczy samej wysyłki – aby jej efekt został osiągnięty, SMS powinien zostać przygotowany i zaplanowany kilka dni wcześniej, a jego treść powinna jasno precyzować czas trwania oferty oraz związek z ważną okazją.
Aby ułatwić panowanie nad kalendarzem świąt i ważnych wydarzeń kształtujących działania marketingowe przygotowaliśmy dla Was blok Gorące Daty, który znajduje się w Panelu Klienta. Dzięki niemu nie umknie Ci żadne ważne święto ani okazja do akcji marketingowej!
Sto lat, sto lat – SMS na urodziny
A skoro już o datach mowa, uprzejmym gestem, który buduje lojalność klienta jest wysyłka urodzinowego SMS-a.
Wystarczy, że dysponujesz datą urodzin, aby w ten szczególny dzień obdarować nie tylko pamięcią, ale i kodem rabatowym lub drobnym podarunkiem. Mały gest, a cieszy! Wysyłkę SMS-ów urodzinowych można w pełni zautomatyzować w Panelu.
Jak wybrać odpowiedni czas na wysłanie wiadomości SMS?
Nie bez znaczenia pozostaje wybór pory dnia. Można łatwo wyobrazić sobie reakcję odbiorcy, którego jeszcze przed alarmem budzi oferta reklamowa.
Z szacunku do odbiorcy nie powinno się realizować wysyłek wcześniej niż 8:00 rano ani później niż 20:00. Oczywiście istnieją wyjątki, np. SMS wykorzystywany jest podczas nocnego wydarzenia, z okazji święta, akcji specjalnej lub wtedy, gdy jesteś przekonany, że Twój odbiorca jest w tym czasie aktywny i wysyłka nie zostanie odczytana negatywnie.
Jak dobrać częstostliwość wysyłki kampanii SMS?
Ustalenie odpowiedniego dnia to jedno, godziny to drugie, a trzecie to wybór częstotliwości wysyłki SMS. Choćby treść była najbardziej wartościowa, zbyt często dawkowana może przesycić potrzeby odbiorcy.
Nie warto testować tolerancji klientów do granic wytrzymałości, lepiej subtelnie i przemyślanie skomponować jedną, ale skuteczną wiadomość. W marketingu nie działa zasada im więcej tym lepiej.
Do zapamiętania
- Najprostszym sposobem zbadania optymalnego czasu wysyłki dla danej grupy jest przeprowadzenie testu porównawczego.
- Planowanie komunikacji zaczyna się od pracy z kalendarzem świąt i wydarzeń specjalnych – znajdziesz je w Panelu Klienta SMSAPI.
- Z szacunku do odbiorcy nie powinno się realizować wysyłek wcześniej niż 8:00 rano ani później niż 20:00 – istnieją jednak wyjątki.
- W marketingu SMS znajduje zastosowanie zasada less is more dotycząca częstotliwości wysyłek.
Photo by Brad Neathery on Unsplash