Table of Contents
Na czym polega komunikacja w modelu CPaaS? Przeczytaj FAQ o Communication Platform as a Service!
Systemy typu CPaaS zyskują coraz większą popularność. Zintegrowana platforma komunikacyjna ma ogromne przewagi nad podobymi, rozczłonkowanymi rozwiązaniami. A jednak, ten nowy standard jest nadal szerzej nieznany. Odpowiadam zatem na najczęściej zadawane pytania związane z CPaaS, wykorzystaniem przez firmy i różnicami z innymi modelami platform komunikacyjnych.
Co to jest CPaaS?
Communications Platform as a Service (w skrócie CPaaS) to nowoczesna, biznesowa platforma łącząca wszystkie dostępne kanały dialogu i interakcji z klientami. Podstawowym założeniem jest działanie w chmurze i brak wymogów sprzętowych. Aby prowadzić komunikację B2C wystarczy zatem urządzenie połączone z internetem oraz dostęp do platformy.
Sam termin tłumaczony jest jako Platforma Komunikacyjna jako Usługa. CPaaS pozwala prowadzić spójną, uporządkowaną, przejrzystą i kompleksową komunikację. Dostęp do masowych wysyłek SMS, e-mail, push, komunikatorów i innych kanałów oraz narzędzi z poziomu jednego panelu zapewnia niezwykłą swobodę w planowaniu, zarządzaniu, prowadzeniu i przede wszystkim budowaniu wartościowych relacji z konsumentami marki.
Jak działa CPaaS?
CPaaS to gotowe rozwiązanie oparte na połączeniu poprzez API. Deweloper łączy swój system za pomocą interfejsu programistycznego z elementami platformy odpowiedzialnymi za poszczególne kanały komunikacyjne. W przypadku wiadomości tekstowych będzie to połączenie po SMS API.
Większość platform Communications Platform as a Service funkcjonuje w modelu SaaS, czyli miesięcznej lub rocznej subskrypcji za dostęp 24/7 do narzędzi online.
W swoim działaniu łączy różnorodne narzędzia, takie jak bramka SMS, system marketing automation, platformę mailingową, system do zarządzania komunikacją z czatach internetowych itd. Katalog dostępnych produktów różni się w zależności od dostawcy CPaaS.
Najpopularniejsze narzędzia CPaaS
- komunikacja SMS
- mailingi
- komunikatory internetowe (Messenger, WhatsApp, Viber i inne)
- social media
- RCS
- MMS
- Push
- wiadomości głosowe i VoIP
- rozmowy wideo i audio
Odbiorca końcowy, czyli klient wchodzący w interakcje z marką, może nawet nie zauważyć, że firma korzysta z jednej platformy. Z jego perspektywy forma komunikacji nie ulega większym zmianom, poza szybkością i łatwiejszą wymianą informacji, ponieważ jest to rozwiązanie back-end.
Jakie przewagi daje zintegrowana platforma komunikacyjna?
Przede wszystkim, CPaaS to wygoda wynikająca z połączenia wielu różnych, często nawet konkurencyjnych, platform w jedno rozwiązanie. Scalenie usług w jednym interfejsie przyspiesza, porządkuje pracę marketera i działu obsługi klienta. Pozwala na precyzyjniejszy wgląd w efektywność kampanii marketingowych i innych, powiązanych procesów. Jednocześnie, prostsze staje się prowadzenie spójnych działań oraz migracjach danych pomiędzy narzędziami.
Jakie są przewagi CPaaS?
- działanie w chmurze
- niższe koszty prowadzenia marketingu, obsługi klienta i sprzedaży
- brak inwestycji w infrastrukturę i personel
- szybka implementacja i natychmiastowe działanie
- jedna platforma zamiast wielu
- spójna komunikacja
- dostęp do różnorodnych narzędzi komunikacyjnych
- optymalizacja procesów komunikacyjnych
- rozwiązanie dopasowane do potrzeb
- zgodność z RODO
- możliwość dostosowania platformy do wymagań firmy i branży
- skalowalność
Dla jakich firm jest CPaaS?
Rozwiązanie sprawdzi się w każdej firmie prowadzącej komunikację z konsumentami. Platforma CPaas jest przystosowana do spełnienia potrzeb każdego typu organizacji: od branży e-commerce, przez sklepy stacjonarne, lokale usługowe, aż po instytucje publiczne i rządowe i koncerny i podmioty z segmentu enterprise. CPaaS daje przewagę w łatwym skalowaniu i całościowym wglądzie w stan relacji z klientami.
Platforma komunikacyjna sprawdzi się w szczególności w firmach korzystających już w poszczególnych (jednokanałowych) narzędzi. Z tego względu, sklepy internetowe oraz marki działające w sieci są pierwszymi i zarazem najpewniejszymi odbiorcami nowego rozwiązania. One też będą wyznaczać trendy oraz kierunki rozwoju platform CPaaS.
Jakie są przykłady zastosowań CPaaS?
Wśród przykładów zastosowań CPaaS są zarówno udogodnienia oferowane przez wszystkie pojedyncze kanały, jak i te wynikające z synergii połączonych rozwiązań. O ile w odosobnieniu wiadomość tekstowa ograniczona jest do raptem 160 znaków, w modelu CPaaS może z łatwością być uzupełniona o inne treści dosłane przy pomocy e-mail czy nawet jedne z popularnych komunikatorów.
Swobodny przepływ informacji wewnątrz systemu centralizuje obsługę klienta i pozwala na łatwiejsze dobieranie najbardziej korzystnego kanału komunikacji, w zależności od wymagań sytuacji, treści i czy wrażliwości danych. To wszystko czyni CPaaS niezwykle pożytecznym narzędziem dla działów obsługi klienta, marketingu, sprzedaży, ale także zarządzania kadrami czy przepływu informacji systemowych.
Przykład zastosowania CPaaS
Obsługa klienta połączona ze sprzedażą:
W trakcie rozmowy na czacie marki odzieżowej konsultant kieruje klienta do połączenia wideo. Rozmowa na temat produktów kończy się sprzedażą. Transakcja sfinalizowana jest za pomocą płatności wewnątrz Facebook Messenger. Po złożonym zamówieniu klient otrzymuje e-mail z potwierdzeniem, a także wiadomości SMS informujące o postępie dostawy. Cały proces zamknięty jest w jednej platformie CPaaS.
Czy CPaaS się opłaca?
Tak, ponieważ proces komunikacji firmy z klientami jest zintegrowany w jednej usłudze. Dane krążą pomiędzy wszystkimi narzędziami, co pozwala na całościowe i dogłębne spojrzenie w skuteczność prowadzonych działań marketingowych, sprzedażowych i obsługi klienta.
Kolejnym argumentem jest działanie w modelu SaaS. Wyklucza to potrzebę inwestycji w sprzęt, infrastrukturę i zatrudnienie wyspecjalizowanego personelu. CPaas, jako że działa w chmurze, jest dostępny od ręki, ze wszystkimi swoimi udogodnieniami. Jest to wielka oszczędność pieniędzy i czasu potrzebnego na uruchomienie sprawnie działającego systemu komunikacji A2P.
Czym CPaaS różni się od UCaaS, CCaaS i SaaS?
CPaaS jest zdecydowanie pojemniejszym pojęciem niż UCaaS czy CCaaS. Pierwszy termin oznacza Zunifikowaną Komuniację jako usługę. UCaaS to starszy standard, daje gotowe narzędzia, ale zostawia mniejszą swobodę wyboru. Drugi to Obsługa Klienta jako Usługa, czasem opisywana jako call center w chmurze. Obydwa rozwiązania mieszczą się w definicji CPaaS.
Natomiast SaaS to po prostu model biznesowy firmy zakładający, że swoim klientom dostarcza rozwiązań, oprogramowania po wykupieniu abonamentu. Termin SaaS tłumaczony jest jako Oprogramowanie jako Usługa. Pokrewnym skrótem jest PaaS, którego pierwsza litera pochodzi od słowa Platforma. Mnogość skrótów kończących się „aaS” (czyli „jako usługa”) dobitnie pokazuje popularność rozwiązań opartych na kompleksowym działaniu w chmurze.
Jakie są inne ważne pojęcia związane z CPaaS?
Czy CPaaS jest zgodny z RODO?
Tak, elementy składowe platformy CPaaS podlegają regulacjom o ochronie danych osobowych, jednocześnie rozwiązanie zapewnia legalny przepływ danych i bezpieczeństwo informacji. Klient korzystający z usługi jest z reguły administratorem danych, a firm dostarczająca narzędzi tylko procesorem. Z tego powodu, odpowiedzialność za zgodność z RODO i innymi regulacjami leży po stronie firmy zainteresowanej platformą CPaaS.
Czy CPaaS działa w Polsce?
Tworzona przez grupę LINK Mobility platforma CPaaS jest w fazie produkcji. O uruchomieniu usługi poinformujemy w kolejnych publikacjach. Jednocześnie, jej elementy są już gotowe to użytku i od lat funkcjonują na rynku. Po więcej informacji zapraszamy do kontaktu z naszym działem sprzedaży.
SMSAPI i CPaaS
Według niedawno opublikowanego raportu Juniper Research, LINK Mobility została zaklasyfikowana jako uznany dostawca CPaaS. SMSAPI jest członkiem tej międzynarodowej grupy. Wraz ze swoimi lokalnymi spółkami, jest obecna na wszystkich rynkach w Europie, Azji, Ameryce Północnej, Południowej, Afryce i Australii i Oceanii. LINK Mobility zostało docenione za innowacyjność i potencjał wzrostu w tej niezwykle dynamiczniej rozwijającej się branży komunikacji biznesowej.