Kampania SMS marketing audyt skuteczności

Table of Contents

Jak sprawdzić, czy kampania SMS przynosi oczekiwane rezultaty? Czy masz pewność, że korzystasz z najważniejszych funkcji bramki SMS i spełniasz wymogi prawne oraz zasady permission marketingu? Poznaj pięć wskazówek, które ułatwią pracę i uczynią Twoje wysyłki skuteczniejszymi.

Na co zwrócić uwagę analizując kampanie SMS?

  • Baza danych z kontaktami klientów
  • Treść wiadomości
  • Funkcje rozszerzające standard wiadomości tekstowych
  • Poprawność językowa i stylistyczna

Wśród wyznaczników poprawnie przeprowadzonego audytu znajduje się jego powtrzalność. Oznacza to, że przedstawione działania najlepiej wykonywać cyklicznie stosując raz przyjęte założenia. Zauważysz zmiany, ich trendy oraz zyskasz lepszą kontrolę nad efektami.

Przyjrzyj się bazie kontaktów

Własna baza kontaktów zebrana zgodnie z postanowieniami RODO jest punktem wyjścia do efektywnego marketingu mobilnego. Jej jakość przekłada się wprost na skuteczność firmowej komunikacji. Dlatego gorąco zachęcam do samodzielnego pozyskiwania kontaktów.

Wcale nie jest trudne. Tak, zajmuje to więcej czasu, ale inwestycja z pewnością się zwróci, bo poza grupą odbiorczą budujesz także lojalność i zaufanie klientów – coś czego nie da się kupić. Zewnętrzne bazy danych z telefonami są 10-krotnie mniej skuteczne i z reguły wykorzystasz je tylko raz. To strata pieniędzy oraz ogromne ryzyko wizerunkowe.

Proste reguły wejścia i wyjścia

Przy okazji zaufania warto wspomnieć o transparentności. Postraj się w rzetelny i przystępny sposób opisać warunki masowych wysyłek SMS, takie jak częstotliwość, treść i korzyści wynikające z dołączenia do subskrypcji. Im lepiej przedstawisz zalety firmowego newslettera, tym większa szansa, że przyciągniesz faktycznie zainteresowanych klientów.

W przypadku komunikacji SMS, niezwykle istotne jest wskazanie prostych reguł wyjścia. W pierwszej wiadomości wysłanej na dany numer, warto jest więc umieścić link, dzięki któremu odbiorca będzie mógł zrezygnować z otrzymywania kolejnych wiadomości.

O zaletach tego rozwiązania pisałem już w artykule na temat permission marketingu, dlatego wspomnę tylko, że wbrew pozorom taki szybki Wyp.is (czyli nasz system do zarządzania subskrypcją) ma wiele zalet. Najważniejszymi są jednak samodzielne rozwiązanie sprawy przez klienta oraz automatyczna optymalizacja bazy.

Home Location Register – jak sprawdzić numer?

Masz wątpliwości, co do aktualności numerów w bazie kontaktów lub chcesz sprawdzić przynależność numeru do sieci komórkowej? Skorzystaj z usługi sprawdzenia numeru w HLR (Home Location Register)!

Jeżeli dopiero zaczynasz budowę swojej bazy kontaktów, pamiętaj o wymogach stawianych przez RODO, a zarazem o danych, których możesz potrzebować w przyszłości. W większości przypadków będziesz mieć tylko jedną okazję na zadanie pytania o szczegóły, które pozwolą Ci w przyszłości lepiej dopasować treść komunikatu reklamowego.

Pamiętaj o RODO!

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt c RODO zbierane przez Ciebie dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane.

Kontroluj koszty komunikacji SMS

Koszt masowej wysyłki SMS kalkulowany jest na podstawie ilości wysłanych wiadomości. Z tego względu gorąco polecam uważne sprawdzenie liczby znaków komponowanej wiadomości. Unikniesz niespodzianek w postaci SMS-ów wysłanych w dwóch częściach.

Liczenie części i znaków w treści wiadomości w systemie do masowych wysyłek SMS
Bramka SMS w Panelu Klienta SMSAPI

Jak widzisz na przykładzie powyżej, nawet pojedynczy polski znak spowoduje ograniczenie długości wiadomości. Wynika to z wykorzystanego kodowania. Domyślnie dostępne są wyłącznie standardowe angielskie litery, cyfry i parę symboli (pełna lista poniżej). Wpisanie w treści specjalnego znaku np. ą, ę jest sygnałem dla systemu, żeby użyć innego kodowania. Zyskujesz dostęp do wszystkich alfabetów, ale tracisz na długości SMS.

Znaki dostępne w standardzie SMS

  • cyfry: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
  • wielkie litery: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
  • małe litery: a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z
  • dodatkowe: Ä Ö Ñ Ü a z ä ö ñ ü à è é ù ì ò Ç Ø ø Å å Æ æ ß É
  • symbole: @ £ $ ¥ _ ! ” # ¤ % & ’ ( ) * + , – . / : ; < = > ? § ¿ –
  • spacja

Zadbaj o rozpoznawalność marki

Zapewne korzystasz z własnego pola nadawcy, a jeżeli nie – zacznij! Dla przypomnienia: własne pole nadawcy to 11 znaków zastępujących numer nazwą, która identyfikuje podmiot wysyłający wiadomość.

Przykładowy SMS z własnym polem nadawcy. Źródło: auto awa

To podstawowa, a zarazem niezwykle skuteczna, metoda na zwiększenie rozpoznawalności marki. Usługa jest bezpłatna, wszystko ustawisz w Panelu Klienta.

Pamiętaj, że wiadomości możesz wysyłać z różnymi polami nadawców, w zależności od potrzeb kampanii SMS możesz kreować nowych „nadawców”. Zadbaj jednak by odbiorcy nie byli zaskoczeni przekazem! Pozostaw jakiś łącznik: człon nazwy czy podpis w treści samego SMS-a.

Zacznij słuchać klientów

Jeżeli sądzisz, że biznesowa komunikacja SMS to narzędzie wyłącznie nadawania treści, pora poznać numery odbiorcze SMS! Dwukierunkowa komunikacja SMS to narzędzie przede wszystkim budowania relacji z klientami. Odbiór wiadomości tekstowych wykorzystasz do zbierania kontaktów, opinii czy udzielania wsparcia.

https://www.smsapi.pl/blog/wiedza/odbior-sms-dla-firm-jak-wykorzystac-wiadomosci-od-klientow/

W przypadku konsekwentnie prowadzonych działań, opłacalne może okazać się również wykupienie własnego numeru do odbioru wiadomości. W SMSAPI dostępne są w wesji długiej i krótkiej. Te cyfry, szczególnie jeżeli są łatwe do zapamiętania (ze względu na powtórzenia, długość czy rym), mogą stać się dodatkową wizytówką firmy. Pomyśl o numerach rozgłośni radiowych czy firm przewozowych.

Tym, co odróżnia SMS-y są wszystkie nietypowe zastosowania np. ankiety, konkursy czy kampanie interaktywne. Dwa pierwsze są niezwykle proste do zrealizowania, wystarczy Panel Klienta i numer odbiorczy, pomysł na treść! W przypadku trzeciego, przyda się jednak pomoc programisty, który przygotuje połączenie pomiędzy systemem i API wysyłkowym.

Wiadomości tekstowe okażą się nieocenione podczas badania lojalności konsumentów. Od lat korzystamy z tej metody, aby mierzyć zadowolenie klientów SMSAPI. Więcej na temat przeczytasz we wpisie o SMS-owych badaniach NPS.

Ile kosztuje odbiór SMS od klienta?

Odbiór wiadomości jest darmowy. Utrzymanie numeru Long lub Short Code wiąże się jednak z comiesięczną opłatą wynikającej z umów z operatorami.

Napisanie wiadomości na taki numer kosztuje dokładnie tyle, ile normalna wysyłka SMS z telefonu. Obowiązują standardowe stawki operatora za wysłanie wiadomości SMS.

SMS-y działają niezależnie od dostępności łącza internetowego, co nie oznacza, że nie mogą zawierać w swej treści linków. W odróżnieniu od innych kanałów, standard GSM dopuszcza jedynie czysty tekst, bez możliwości zakodowania żadnych dodatkowych funkcji. Adresy URL pozwalają na rozszerzenie komunikatu dodatkowymi informacjami.

Za pomocą narzędzi takich jak bit.ly czy idz.do (skracacz zintegrowany z naszym Panelem) możesz nie tylko skrócić długi link i oszczędzić kilka dodatkowych znaków, ale także zaszyć parametry UTM, które przydadzą Ci się później, w trakcie analizy skuteczności w Google Analytics.

Skróć link i dodaj UTM

Doskonałym wprowadzeniem w temat jest gościnny artykuł Jana Biłyka z Laurens Costers. Dzięki niemu poznasz zalety personalizacji linków w marketingu SMS. Jeżeli sądzisz, że nie potrzebujesz tak daleko idącej kontroli nad ruchem, to pamiętaj, że klikalność (współczynnik CTR, jeśli wolisz) łącza skróconego domeną idz.do sprawdzisz także w Panelu Klienta SMSAPI.

Kontroluj efekty kampanii SMS

Raporty i ich analiza to jedno, ale pamiętaj także o odpowiednim przygotowaniu zaplecza technicznego i personelu! Polecamy case study Gino Rossi, w którym prezentujemy wyniki kampanii SMS w przełożeniu na ruch i konwersję sklepu.

W SMSAPI krąży historia klienta, który wysyłając atrakcyjną promocję SMS z linkiem do sklepu online, nie zadbał o przepustowość swojego serwera. Zamiast rekordowej sprzedaży zaliczył kilka godzin offline, ponieważ kampania wygenerowała tak duży ruch, że przeciążyła łącze.

Case przywoływaliśmy już kilkukrotnie, ale doskonale pokazuje, że firmy często nie doceniają potencjału SMS-ów. Dlatego większe kampanie SMS warto podzielić na mniejsze grupy, tak by dać oddech zarówno obsłudze klienta, logistyce i serwerom.

Podsumowanie

Przeprowadzenie wstępnej analizy oraz wprowadzenie niezbędnych zmian jest proste i nie wymaga angażowania zewnętrznej firmy. Powyższe kroki to dopiero początek drogi ku pełnej optymalizacji marketingu SMS.

Zacznij od najbardziej podstawowych kwestii: jakości bazy kontaktów, kotroli kosztów, użycia nazwy odbiorcy, numerów odbiorczych, polityki linków i przygotowania do obsługi klienta. W następnym etapie możesz przyjrzeć się zawartości wiadomości, pozycji SMS-ów w lejku sprzedażowym oraz doborze czasu wysłania kampanii… Ale to tematy na kolejny artykuł!