Table of Contents

Polacy coraz bardziej troszczą się o jakość spożywanych posiłków i pokochali diety pudełkowe. Powodzenie na bardzo konkurencyjnym rynku cateringów dietetycznych mogą odnieść firmy, które oprócz zróżnicowanego menu potrafią również zapewnić sprawną komunikację z klientami w kanale mobilnym.

Badanie zrealizowane przez porównywarkę diet pudełkowych Cateromarket wykazało, że zdaniem aż 78 proc. ankietowanych posiłki mają duży wpływ na nasze zdrowie fizyczne i kondycję psychiczną. Ponad połowa badanych stwierdziła równocześnie, że brakuje jej czasu na samodzielne przygotowanie pełnowartościowych posiłków. Zakupy artykułów spożywczych i gotowanie w domu potrafią pochłonąć każdego miesiąca nawet 1,5 dnia i głównie z tego względu 29 proc. respondentów skłonnych jest przejść na dużo wygodniejszą dietę pudełkową.

Z jej popularności doskonale zdaje sobie sprawę branża cateringowa, która coraz aktywniej walczy o każdego klienta. W rywalizacji tej wyraźnie rysuje się kilka dominujących trendów.

Menu dla każdego

Oprócz wygody i oszczędności czasu, dostawcy cateringu dietetycznego starają się zapewnić swoim klientom maksymalnie zróżnicowaną ofertę posiłków. Obowiązkowymi pozycjami w menu są m.in. diety wegetariańskie i wegańskie, dania pozbawione glutenu oraz laktozy czy wysokobiałkowe zestawy dla osób aktywnych sportowo.

Coraz popularniejsze stają się także zestawy stworzone z myślą o konkretnych potrzebach zdrowotnych – np. diety o niskim indeksie glikemicznym lub przeznaczone dla ludzi z chorobami układu krążenia i problemami hormonalnymi.

Często niedocenianą zaletą korzystania z cateringów dietetycznych jest dostęp do posiłków opracowanych przez profesjonalnych dietetyków. Dzięki ich fachowej wiedzy klient może zapewnić sobie jadłospis dopasowany do swojego stylu życia lub wymagań medycznych i mieć pewność, że odżywia się nie tylko smacznie, ale przede wszystkim zdrowo. Cateringi dietetyczne specjalizują się w tym, jak lubiane i tradycyjne dania przygotować dbając o zdrowszy skład i czystą etykietę. Dlatego też ich oferta znacząco różni się od tego co czeka na sklepowej półce.

Dr Krystyna Pogoń, Dietific

Catering z automatu

Kolejnym trendem widocznym w branży cateringów dietetycznych jest automatyzacja procesów. Dostawcy diet pudełkowych coraz częściej korzystają z oprogramowania, które w kompleksowy sposób ułatwia funkcjonowanie w internecie i zbieranie zamówień.

Korzystając z gotowych rozwiązań, np. systemu CRM Caterings, firmy z branży mogą szybko i sprawnie stworzyć własną stronę www, menu, formularz zamówień czy panel klienta. Platforma umożliwia zarządzanie bazą kontrahentów, logistykę i obsługę klienta, a nawet marketing automation czy odzyskiwanie koszyków. Z takiego rozwiązania korzysta już ponad 60 firm generujących w zależności od miesiąca pomiędzy 40 a 50 000 zamówień.

Ważna rola komunikacji

Rozbudowane menu to dopiero część sukcesu, bo o ofercie i dostępności cateringu trzeba jeszcze skutecznie poinformować potencjalnych klientów. W branży diet pudełkowych kluczowe znaczenie ma szybkość komunikacji i możliwość łatwego dostarczenia informacji do odbiorcy. W tej roli doskonale sprawdzają się wiadomości SMS, które w ciągu kilku sekund mogą trafić na telefon osoby zamawiającej posiłek.

W bardzo wymagającej branży, jaką są cateringi dietetyczne, krótka wiadomość potrafi zdziałać cuda. Przy jej pomocy dostawcy cateringu mogą błyskawicznie poinformować o nowych pozycjach w menu i promocjach,  przesłać potwierdzenie przyjęcia zamówienia lub przypomnieć o kończącej się diecie.

SMS jest równocześnie narzędziem niedrogim, co ma niebagatelne znaczenie dla niewielkich firm, które dominują w tym segmencie rynku. Oprócz bieżącej komunikacji z zamawiającymi posiłki, może być także wsparciem dla kampanii marketingowych, pomagających w długofalowym utrzymaniu klienta.

Piotr Sysak, Sales Director w SMSAPI

Czytaj dalej o SMS dla cateringu

Dostawy nie tylko pod drzwi

Ciekawym zjawiskiem na rynku cateringów jest również dywersyfikacja kanałów dystrybucji. Dania w pudełkach trafiają już nie tylko do zamawiających je klientów, lecz są również dostępne w specjalnych punktach. Taki model biznesowy prowadzą od kilku lat np. Fit kalorie, coraz więcej punktów (tzw. Viking Point) ma też Kuchnia Vikinga. Dzięki temu rozwiązaniu cateringi mogą oferować gotowe posiłki w swojej “offlineowej” sieci sprzedaży. 

Jak zdradza CEO Caterings, Grzegorz Sojka, jednym z punktów nowej strategii jego firmy jest również tworzenie “uniwersalnych” punktów sprzedaży dla wszystkich cateringów dietetycznych. 

Utrzymanie punktu sprzedaży dla jednego cateringu to niemałe wyzwanie. Natomiast punkty, w których można znaleźć oferty wielu cateringów dietetycznych czy odebrać pudełka od różnych producentów wydają się mieć szansę na lepszą rentowność.

Grzegorz Sojka, CEO Caterings

Jeśli ją osiągną, cateringi dietetyczne staną się w Polsce jeszcze łatwiej dostępne i bardziej popularne.