Table of Contents
Opinie klientów mają duże znaczenie dla każdego biznesu. W dobie internetu te pozytywne, jak i negatywne rekomendacje docierają do szerokiego grona odbiorców. Wszyscy przedsiębiorcy powinni docenić wpływ opinii swoich klientów na rozwój biznesu i wykorzystać je do budowania świadomości marki, a także zaufania.
Dzięki odpowiednim rozwiązaniom i wprowadzeniu przemyślanej strategii także Ty – jako właściciel marki w internecie – za pomocą transakcyjnych opinii możesz podnieść zyski i zdobyć szerokie grono lojalnych odbiorców. O wpływie marketingu rekomendacyjnego opowiem w moim artykule.
Dlaczego opinie są tak ważne
Warto zdać sobie sprawę z tego, że tak naprawdę sukces marki nie jest dziełem tylko jednej osoby. Na jej rozpoznawalność – szczególnie w sieci – ma cały szereg specjalistów. Nawet najdoskonalsze produkty nie będą się dobrze sprzedawać, jeśli w odpowiedni sposób nie zadbasz o ich reklamę.
W jaki sposób zrobić to najlepiej? Mam tutaj na myśli transakcyjne opinie, czyli takie, które pochodzą od realnych klientów. Tylko co właściwie powinieneś z nimi robić? Przede wszystkim regularnie pozyskiwać, zarządzać nimi i oczywiście je publikować. O tym, w jakich miejscach umieszczać opinie o firmie przedstawię w kolejnym akapicie.
Opinie o firmie w internecie – gdzie je publikować?
Wizytówka Google Moja Firma, profile w social mediach, strony i sklepy internetowe – we wszystkich tych miejscach Twoi klienci mogą przeczytać opinie o firmie, usługach czy produktach. Jak się okazuje rekomendacje są ważnym, jak nie najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie decyzji przez potencjalnego klienta.
Z pewnością znasz powiedzenie “jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Niezależnie od tego czy prowadzisz restaurację, sklep obuwniczy czy gabinet stomatologiczny – Twój wizerunek w internecie powinien być nienaganny. Jednak, aby właśnie w taki sposób postrzegali Cię inni, tym samym przyciągając nowych klientów musisz wykazać się kreatywnością. Udowodnię Ci, że diabeł tkwi w szczegółach.
Opinie na Twoim serwisie
W jaki sposób możesz umożliwić swoim klientom publikowanie opinii o firmie na stronie internetowej? Najlepiej już na etapie jej projektowania należy pamiętać o stworzeniu np. oddzielnej zakładki. Właśnie w tym miejscu zbieraj rekomendacje klientów, którzy chcą dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi. Ma to ogromne znaczenie w marketingu opinii, o którym zdarza się zapomnieć niektórym firmom. Warto zatem wyróżnić się na tle konkurencji i publikować transakcyjne opinie na własnej stronie internetowej.
Pomocne są również widgety, na których nie tylko można wyświetlać opinie, ale również przyciągające uwagę złote gwiazdki. Jest to pewnego rodzaju społeczny dowód słuszności, a także potwierdzenie, że rekomendacje są naprawdę zweryfikowane i pochodzą od transakcyjnych klientów.
Opinie w wizytówce Google Moja Firma
Nie pomijaj opinii w wizytówce Google Moja Firma – zastanów się chwilę. Gdy wyszukujesz daną firmę w Google, to niemal pierwsze, co Ci się wyświetla to wizytówka Google My Business i oceny w postaci gwiazdek i rekomendacji. W oczach potencjalnego klienta najbardziej wiarygodną marką jest ta, która ma najwyższą średnią ocen.
Samo założenie wizytówki Google Moja Firma jest darmowe. Twoim zadaniem jest uzupełnienie niezbędnych informacji i zweryfikowanie profilu, abyś mógł w pełni korzystać z jej możliwości.
Musisz jednak wiedzieć, że aby pojawiać się w najwyższych pozycjach wizytówki Google Moja Firma, opinie Twoich klientów nie mogą być jedynie gwiazdkami: muszą zawierać treść recenzującą jakość usługi czy trwałość produktów. Konieczne jest także, aby każda z nich uzyskała od Ciebie odpowiedź.
W ten sposób wysyłasz potencjalnym klientom sygnał, że opinie o firmie są dla Ciebie istotne, a tym samym budujesz relacje z tymi stałymi. Możesz także je „lajkować”. Reasumując: im bardziej Twoje rekomendacje są wyeksponowane w wizytówce Google Moja Firma, tym lepiej dla Twojego biznesu!
Opinie w social mediach
Oczywiście nie zapominaj o kanałach w mediach społecznościowych. Dla przykładu podam Ci możliwość wystawiania rekomendacji na Facebooku. To funkcja, która została wprowadzona z myślą o firmach, które dzięki social mediom chcą uzyskać opinie o prowadzonej przez siebie działalności.
Można zrobić to na dwa sposoby – jeszcze parę lat temu odbywało się to poprzez ocenianie firmy w pięciogwiazdkowej skali. Dziś korzystając z przycisku “Poleć” możesz zdecydować, czy rekomendujesz daną markę poprzez odpowiedź na pytanie „Czy polecasz (nazwa marki)?”. Następnie Twój klient ma możliwość napisania własnej rekomendacji.
Komunikacja za pomocą marketingu rekomendacyjnego
Przypuśćmy, że Pan Nowak, który zupełnie nie zna się na smartfonach szuka dla swojego wnuka wymarzonego przez niego prezentu urodzinowego. Załóżmy również, że Pan Nowak trafia między innymi na Twoją stronę internetową. Zastanów się przez chwilę i odpowiedz sobie na pytanie: co sprawi, że wybierze on akurat Twój serwis?
Z pewnością weźmie on pod uwagę lokalizację Twojej firmy i cenę interesujących go produktów. Do końcowej decyzji Pana Nowaka przyczynią się przede wszystkim opinie Twoich dotychczasowych klientów, ponieważ to właśnie one są najwiarygodniejszym źródłem przedstawiającym Twoją działalność w jego oczach.
Opinie w biznesie służą zatem do idealnej komunikacji. Dzięki nim możesz w jasny sposób przekazywać potencjalnym użytkownikom swoje zalety. Jakie dokładnie?
Jestem solidną marką
Każda opinia, jaką klient wystawi firmie jest dla innych doskonałym przykładem tego, jak marka traktuje swoich odbiorców. Pozytywne rekomendacje są dla nich niczym głos mówiący “jestem solidną firmą”.
Potencjalny klient nie tylko zwraca uwagę na ocenę produktu, ale również samego przedsiębiorstwa i jego pracowników. Przychylna opinia przekłada się zatem na zwiększenie zaufania i zakomunikowania innym, że to na współpracę z Tobą warto postawić.
Wyróżniam się na tle konkurencji
Dbanie o pozytywne recenzje jest istotne, jeśli chcesz, aby Twoja firma była konkurencyjna na rynku. Marki działające w Twojej branży nie dbają o pozyskiwanie transakcyjnych opinii? Stań się na ich tle prawdziwym skarbem dla potencjalnych klientów!
Jeśli Twoja firma wyróżni się dzięki dobrym rekomendacjom, to na pewno przyciągnie do siebie nowych użytkowników. Tak więc zbieranie opinii w każdym biznesie jest doskonałym sposobem na zaznaczenie swojej obecności na rynku i wyprzedzenie konkurencji.
Prowadzę dialog z klientem
Opinie to jedno, a reakcja biznesu to drugie. Wiele firm promujących swój biznes w internecie boi się odpowiadać na rekomendacje, szczególnie te negatywne. To bardzo duży błąd, który może kosztować przedsiębiorcę utratę stałych, jak i potencjalnych klientów. Powiedzmy sobie szczerze: wpływ reakcji marki na wystawione opinie klientów ma ogromne znaczenie.
Prowadzenie dialogu nie tylko z zadowolonymi, ale również tymi rozżalonymi jest odbierany przez innych użytkowników, jako budowanie silnej lojalności konsumenckiej. I choć “wpadki” w postaci negatywnych opinii się zdarzają, to dobrze przemyślana odpowiedź jest w stanie Cię uratować.
Opinie w internecie są dla każdego
W internecie jest wiele miejsc, w których można zostawić swoją opinię. To właśnie one w dużej mierze odpowiadają za budowanie marki osobistej i pozytywny wizerunek firmy. Pomimo tego, że opinie są dla każdego użytkownika, to po Twojej stronie, jako przedsiębiorcy leży zadbanie o to, aby było to dla nich jak najłatwiejsze zadanie.
Musisz mieć jednak świadomość, że aktywność związana ze zbieraniem i utrzymywaniem pozytywnych opinii jest pracą na pełen etat i czasami bywa naprawdę trudna. Dlatego cały proces budowania marketingu rekomendacji dla danej marki można w prosty sposób ułatwić. Skorzystanie ze wsparcia firmy, która się w tym specjalizuje jest doskonałym wyjściem.
Wpływ opinii na biznes – podsumowanie
Niezależnie od skali biznesu i potrzeb w Twojej firmie chcę Cię uświadomić, że opinie o Twojej marce w internecie są bardzo ważne. Pamiętaj zatem o ich pozyskiwaniu, monitorowaniu i publikowaniu!
Dobrze Ci radził:
Sebastian Horoszko – Co-Founder Zaufane.pl.
Od ponad 10 lat związany z branżą e-commerce, Co-Founder Zaufane.pl – najskuteczniejszej i najbardziej zaawansowanej usługi do pozyskiwania, prezentowania i zarządzania transakcyjnymi opiniami w Polsce. Jego znakiem firmowym są „gwiazdki w reklamach Google” – obecnie najbardziej pożądanej funkcji reklam PLA i tekstowych Google Ads. Wielokrotny prelegent podczas targów eHandlu, eTrade Show i spotkań Meetup Biznes Hub. Wystawca największych wydarzeń branżowych w Polsce i Czechach.