Table of Contents
Nad skutecznością zastosowania krótkich wiadomości tekstowych w wielokanałowych kreacjach interaktywnych oraz możliwością łączenia świata on-line z rzeczywistością off-line, zastanawiamy się wspólnie z Rafaelem Moucka, Prezesem Zarządu Agencji Interaktywnej Positive Power.
Po majowej rozmowie z Maciejem Marchwickim, z-cą Dyrektora Sprzedaży Elektronicznej w sklepach internetowych Mix electronics, który opowiedział nam o korzyściach wynikających z uaktywnienia kanału mobilnego w branży e-commerce, przyszedł czas, aby przyjrzeć się SMS-om z perspektywy… interaktywnej!
SMSAPI: W tym roku Agencja Interaktywna Positive Power obchodzi 10-lecie swojej działalności na rynku reklamowym. Przez ten czas zrealizowali Państwo setki projektów dla znanych marek, lokalnych przedsiębiorstw, jednostek administracji publicznej czy fundacji charytatywnych, tworząc wielokanałowe kampanie interaktywne. Jaką funkcję w tych złożonych projektach odgrywają krótkie wiadomości tekstowe?
Rafael Moucka: Każda kampania interaktywna jest trochę inna, inne są oczekiwania klientów i inaczej oceniana jest jej skuteczność. Cel kampanii determinuje środek przekazu, a nasze duże już doświadczenie pozwala nam podejmować właściwe decyzje podczas jego wyboru. Oczywiście doskonale zdajemy sobie sprawę z popularności i atutów krótkich wiadomości tekstowych, dlatego w wielu przypadkach bierzemy pod uwagę ich zastosowanie. W praktyce ta forma komunikacji najbardziej sprawdza się w kampaniach, w których szczególnie istotne są czas i pewność dotarcia do odbiorcy.
SMSAPI: Jakie są możliwości zastosowania SMS-ów w kreacjach interaktywnych? Czy mogą stanowić istotne wsparcie dla całokształtu prowadzonych działań?
Rafael Moucka: Krótkie wiadomości tekstowe, z racji swojego charakteru, odnoszą sukces wszędzie tam, gdzie nie sprawdzają się inne narzędzia komunikacji, jak np. e-mail. SMS-y mogą stanowić istotne wsparcie dla prowadzonych przez firmę działań, jednak proces ich zastosowania musi być dobrze przemyślany i poparty wcześniejszą analizą. Tylko właściwie zastosowany SMS przyniesie oczekiwany rezultat. Nieumiejętne włączenie krótkich wiadomości tekstowych w kampanię interaktywną nie przyniesie oczekiwanego efektu, a nawet może wywołać negatywne skutki, zagrażając wizerunkowi firmy.
SMSAPI: Czy istnieją takie kampanie, w których wsparcie kanału mobilnego jest niemal gwarancją osiągnięcia lepszych efektów?
Rafael Moucka: Zgodnie z tym, co mówiłem już wcześniej, wykorzystanie w kampanii kanału komunikacji, jakim jest SMS, liczy się głównie wtedy, kiedy zależy nam na szybkości przekazu informacji. Również wspominałem już o tym, że niestety nie ma rozwiązań uniwersalnych, które gwarantują sukces. W każdym rozwiązaniu możemy znaleźć plusy i minusy. SMS świetnie sprawdza się w sytuacjach, gdy w kontakcie z odbiorcą mamy ograniczony dostęp do internetu. SMS go nie potrzebuje. Z drugiej strony przekaz ogranicza stosunkowo zwięzła treść, która może być dostarczona do odbiorcy. Również w tym przypadku słowo klucz to znalezienie odpowiedniego balansu, złotego środka pomiędzy różnymi formami przekazu.
SMSAPI: Wspomniał Pan o tym, że komunikacja SMS-owa nie wymaga dostępu do internetu. Czy dla agencji interaktywnej ta cecha SMS-a oznacza dodatkowe, wymierne korzyści?
Rafael Moucka: Jak najbardziej. SMS-y mogą być łącznikiem pomiędzy światem off-line i on-line. To połączenie możemy uznać za ciekawe i skuteczne. Same krótkie wiadomości tekstowe mogą być platformą, dzięki której uda się zwiększyć zaangażowanie użytkownika w to, co się dzieje on-line.
SMSAPI: A jak Państwa klienci reagują na propozycję zaangażowania SMS-ów w kampanie interaktywne? Czy trzeba ich namawiać do wdrożenia takich rozwiązań? Czują obawę przed SMS-em, a może sami wychodzą z inicjatywą włączenia kanału mobilnego do działań reklamowych i wizerunkowych?
Rafael Moucka: Klienci z reguły obawiają się kosztów wdrożenia takich działań w kampanie reklamowe czy wizerunkowe. Zastanawiają się również nad zasadnością oderwania akcji promujących ich firmę od internetu. Jednak, jeśli zaangażowanie SMS-ów wspólnie uznamy za przynoszące wymierne efekty, wtedy udaje się przekonać klienta do włączenia tego kanału mobilnego do działań reklamowych czy wizerunkowych.
SMSAPI: Dziękujemy za rozmowę.