Na temat możliwości, jakie stwarza otwarcie się na nowe kanały komunikacji oraz o tym, jak zmobilizować klienta do wizyty w salonie rozmawiamy z Ewą Łukasz-Załęcką, specjalistą ds. marketingu Bawaria Motors, autoryzowanego dealera marki BMW w Polsce.
Salony Bawaria Motors już od dłuższego czasu korzystają z wiadomości SMS w celach reklamowych. Jak to wygląda w praktyce?
Kampanie SMS prowadzimy od 2008. Od tamtego czasu zrealizowaliśmy kilkadziesiąt wysyłek, co pozwoliło nam na efektywne planowanie akcji marketingowych wykorzystujących ten kanał komunikacji.
W przypadku naszych salonów wiadomości SMS służą do bezpośredniego, szybkiego informowania o promocjach prowadzonych w działach sprzedaży i serwisu. Wiadomości tekstowe wysyłane bezpośrednio na telefon komórkowy naszego klienta doskonale sprawdzają się także w przypadku zaproszeń na dni otwarte i premiery.
Traktujemy usługę SMS, jako jedną z najbardziej efektywnych i najszybszych dróg komunikacji z naszymi klientami.
Ewa Łukasz-Załęcka – BMW Bawaria
Czy wysyłanie wiadomości SMS ma bezpośredni wpływ na sprzedaż w Państwa salonach?
Tak, zdecydowanie przy niektórych akcjach promocyjnych SMS-y są doskonałym wsparciem sprzedaży. Przykładem mogą być dni otwarte, podczas których kilku klientów zaproszonych SMS-em do salonu, nie tylko przyszło i podziękowało za zaproszenie, ale także dokonało zakupu.
SMS-y mogą więc zastąpić tradycyjne formy reklamy? Jak ocenia Pani skuteczność wiadomości tekstowych w porównaniu do innych narzędzi marketingowych?
Skuteczność mobilnego marketingu, w tym przypadku SMS-ów, jest w naszej opinii dużo lepiej mierzalna niż w przypadku innych, tradycyjnych kanałów komunikacji. Zauważamy bardzo szybką i bezpośrednią reakcję na wysyłane wiadomości.
Odsetek klientów podejmujących inicjatywę (oddzwonienie lub wizyta w salonie) po otrzymaniu wiadomości SMS jest wyższy niż w przypadku dużo droższych kampanii w prasie czy radio.
Z drugiej strony, kampania SMS nie zastępuje całkowicie innych form komunikacji, jak np. mailingu, w którym można przekazać dużo więcej treści w multimedialnej formie. SMS stanowi doskonałe uzupełnienie tego typu akcji. Mailing w połączeniu z wiadomością SMS to idealna kombinacja.
A jak klienci reagują na reklamowe SMS-y? Czy są zadowoleni z tej formy komunikacji?
Przede wszystkim trzymamy się dobrych praktyk marketingu SMS. Nie zasypujemy klientów wiadomościami SMS – nie wysyłamy informacji co tydzień. SMS najlepiej działa wtedy, gdy stanowi swego rodzaju zaskoczenie i miłą niespodziankę.
Zawsze staramy się informować tylko i wyłącznie o sprawach nietypowych i ważnych, takich jak: premiery, specjalne promocje, wyjątkowo atrakcyjne warunki na zakup samochodu czy serwis.
Klient nie jest zainteresowany czytaniem wiadomości o stałej ofercie. Zawsze pamiętamy też o tym, aby na liście wysyłkowej nie znaleźli się odbiorcy, którzy nie życzą sobie tej formy komunikacji.
Ma Pani duże doświadczenie w prowadzeniu kampanii SMS. Jakich rad udzieliłaby Pani osobom odpowiedzialnym za promocję marki, które przygotowują się do przeprowadzenia pierwszej wysyłki SMS?
Przede wszystkim należy zwrócić dużą uwagę na takie czynniki jak: treść wiadomości, częstotliwość wysyłek, tematyka kampanii oraz odstęp czasowy pomiędzy wysyłką SMS a pożądaną reakcją klienta. Sukces kampanii gwarantuje dobry komunikat tekstowy oraz rozsądne, nienachalne korzystanie z tego kanału komunikacji.