Table of Contents
Z Aleksandrą Berezecką, dyrektor ds. projektów i marketingu w agencji Zjednoczenie.com, rozmawiamy o efektywnych kampaniach sprzedażowych z wykorzystaniem m.in. social media i krótkich wiadomości tekstowych. Pytamy także o wyzwania, jakie spotykają na swojej drodze agencje interaktywne, decydując się na wdrożenie kanału mobilnego w swoich projektach.
Portfolio agencji Zjednoczenie.com to przede wszystkim współpraca ze znanymi markami i szeroki wachlarz skutecznych realizacji z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi. W 2012 było głośno o udanej kreacji dla marki Reserved, która jest doskonałym przykładem łączenia możliwości social media, mailingu, reklamy Google AdWords i SMS-ów. Jakich korzyści możemy się spodziewać dzięki takiej integracji?
Jak łączyć ze sobą różne narzędzia, tak by tworzyły spójną kreację?
W kampaniach sprzedażowych najważniejsza jest skuteczność, dlatego planując akcje, staramy się tak dobrać narzędzia, aby przyniosły klientowi jak najwięcej korzyści.
Dywersyfikacja kanałów komunikacji pozwala nam dotrzeć do jak największej liczby klientów, trafić do nich z przekazem w takich miejscach, w których są i lubią przebywać.
Stąd też decyzja o wyborze Facebooka, jako medium do komunikacji z szerokim gronem odbiorców. Z tego też powodu w kampanii dla Reserved odpowiednio dobieraliśmy serwisy modowe, na których publikowane były banery oraz w których wykupiliśmy targetowane mailingi.
Nie bez znaczenia był również dobrze zaprojektowany landing page z odpowiednio dobranymi komunikatami, które zachęcały internautów do skorzystania z promocji. Ponadto, staraliśmy się tak planować działania, by maksymalnie uprościć klientom marki korzystanie z promocji.
W tym celu powstaÅ‚a możliwość pobrania kodu SMS-em. Dobrze przeprowadzona kampania musi być przemyÅ›lana na każdym kroku – od wyboru narzÄ™dzi i kanałów dotarcia, po spójne, skuteczne komunikaty.
Aleksandra Berezecka – Zjednoczenie.com
I jak kody pobierane bezpośrednio na telefon komórkowy sprawdziły się w tym konkretnym działaniu?
Umożliwienie przesłania kodu uprawniającego do zniżki SMS-em miało przede wszystkim być ułatwieniem dla klientów. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba było drukować kodu czy spisywać go na kartce. Wystarczyło podać swój numer telefonu, na który wysyłany był kod, gotowy do pokazania sprzedawcy w sklepie.
Rozwiązanie to cieszyło się dużym zainteresowaniem, internauci docenili takie ułatwienie, o czym pisali na profilu marki Reserved na Facebooku. Zadowolenie klientów to na pewno efekt, który cieszy i który pokazuje, że było to trafnie dobrane narzędzie.
Czy oprócz pobierania przez uczestników kampanii kuponów rabatowych poprzez SMS, krótkie wiadomości tekstowe pełnią jeszcze inne funkcje w kampaniach internetowych?
Możliwości jest bardzo dużo i mamy wiele pomysłów, w jaki sposób rozbudować dotychczas prowadzone kampanie w oparciu o ten kanał. Najbardziej oczywiste, to podziękowanie za zakupy, bądź dosłanie kuponu na następne.
SMS-y mogą stanowić ciekawe uzupełnienie przede wszystkim akcji sprzedażowych, co mam nadzieję w innych akcjach w przyszłości także pokażemy. Na razie nie możemy zdradzać szczegółów, jednak liczymy na to, że uda nam się je ciekawie wykorzystać. Wtedy z chęcią opowiemy o efektach.
SMS to z jednej strony szybki i prosty kontakt z klientem, z drugiej strony na pewno też wyzwania. Na jakie aspekty trzeba zwrócić szczególną uwagę angażując ten kanału do kreacji interaktywnej?
Jedyne zagrożenie, jakie przychodzi mi na myśl, to przesyt komunikatów. Tak naprawdę dotyczy to wszystkich narzędzi, jednak wysyłając SMS-y, musimy być wyjątkowo ostrożni.
Odbiorca nie ma być spamowany, ale wręcz przeciwnie – powinien poczuć się wyróżniony, że daną wiadomość otrzymuje. Komunikaty muszą więc być wartościowe i powinny stanowić realną korzyść dla odbiorcy.
Nie bez znaczenia jest też budżet tych działań. Rosnąca baza numerów telefonów na pewno cieszy, ale z drugiej strony zwiększa też koszty. Nie można tego oczywiście traktować jako zagrożenia, ale raczej wzywanie. Im liczniejsza baza odbiorców tym większa odpowiedzialność za komunikację sensową, dobrze zaplanowaną i w pełni świadomą.
Czy z Pani doświadczenia wynika, że istnieją takie kreacje, przy których wdrożenie kanału SMS jest niemal gwarantem osiągnięcia lepszych wyników? A jeśli tak, jakie czynniki o tym decydują?
Ten kanał z pewnością ułatwia działania offline. Telefon zawsze mamy przy sobie, co powoduje, że jest to bardzo dobre narzędzie do wykorzystania przez marki sprzedające tradycyjnie. Z pewnością może ono pomóc osiągnąć bardzo dobre wyniki.
Chciałabym jednak podkreślić, że gwarancją nie jest nigdy samo narzędzie, ale odpowiednie jego wykorzystanie. Wyzwanie zawsze polega na tym, żeby tak zaplanować działania, by jak najwięcej korzyści wyciągnąć z wykorzystania danego kanału. Krótka wiadomość tekstowa nie jest pod względem wyjątkiem.
Czy SMS oraz szerzej rozumiany kanał mobilny jest dla agencji interaktywnej dużym wyzwaniem merytorycznym? A jeśli tak, jak sobie z nim poradzić?
Nie mogę wypowiadać się w imieniu wszystkich agencji interaktywnych, ponieważ każda z nich posiada nieco inne kompetencje, swoje mocne strony i zróżnicowane doświadczenie.
Myślę jednak, że obsługa kampanii z wykorzystaniem SMS nie stanowi wyzwania merytorycznego dla zdecydowanej większości agencji. Szerzej rozumiany kanał mobilny, jak aplikacje czy wersje mobilne stron, to już kwestia bardziej złożona i tu potencjał zależy indywidualnie od każdej agencji.
Zdecydowanie nie zgadzam się jednak z radykalnym stwierdzeniem, że agencje interaktywne nie powinny w ogóle zajmować się rozwiązaniami mobilnymi. Wiele agencji, w tym również nasza, ma ciekawe realizacje w tym zakresie.
Uważam, że zamiast posÅ‚ugiwać siÄ™ etykietkami, warto patrzeć szerzej. Nie jest ważne, jakiego „typu” jest agencja, kwestiÄ… kluczowÄ… jest natomiast to, jakie ma realizacje i doÅ›wiadczenie.
Zapoznanie się z dotychczasowym dorobkiem agencji powinno zdecydowanie ułatwić odpowiedź na pytanie, czy tej firmie warto zaufać także przy wdrażaniu kampanii z elementami narzędzi mobilnych?