Table of Contents
Jakie korzyści daje połączenie analityki internetowej z kampanią mobilną? O sprytnym (i praktycznym) wykorzystaniu danych w marketingu SMS opowiada Jan Biłyk, CEO w Laurens Coster.
Krótkie łącza w SMS
Od kilku miesięcy realizowane przez nas kampanie SMS kończą się personalizowanym odnośnikiem. Oczywiście indywidualny, krótki link kieruje użytkownika do docelowej strony, ale w międzyczasie pozostawia ślad w marketing cloud, w którym odnotowujemy to konkretne, indywidualne kliknięcie.
To dokładnie ten sam trick, który stosuje się zbierając dane do analizy kampanii emailowych. Z jakichś niejasnych powodów, tak rzadko stosowany w przypadku wiadomości SMS.
Jak skracać linki na potrzeby masowej wysyłki SMS?
Przeczytaj obszerny poradnik, z którego dowiesz się więcej na temat korzyści płynących ze skracania linków na potrzeby masowych wysyłek SMS.
Przykład skróconego linku z UTM
Analiza efektów kampanii SMS
Przyjrzeliśmy się kilku kampaniom z ostatnich miesięcy i rzuciło nam się w oczy (a potem potwierdził to chi-kwadrat, bo przeczucia to jednak trochę za mało) – nie ma przypadku!
Siła linku w kampanii SMS
Osoba, która kliknie w link wewnątrz wiadomości SMS ma ponaddwukrotnie większe szanse (odds ratio) na pojawienie się w sklepie w kolejnych dniach w porównaniu do osoby, której treść nie zaangażowała.
Oczywiście, to nie fakt, że kliknęła jakoś magicznie pcha ją do sklepu, raczej ten klik jest wyrazem jej zainteresowania i pomaga przewidzieć dalsze zachowanie. To tylko korelacja. Correlation does not imply causation.
Ten prosty zabieg zmiany statycznego linka na indywidualny daje masę możliwości. Wiedząc, kto z odbiorców kliknął w link:
- możemy automatycznie przypominać o promocji, jeżeli dana osoba z niej nie skorzystała;
- możemy osadzić cookie z identyfikatorem w najbardziej osobistym urządzeniu – telefonie;
- możemy dostosowywać treść także w innych kanałach;
- potrafimy budować profil technograficzny danej osoby;
- wiemy jak dynamicznie ustawiać utm’y przy przekierowaniu dalej lub podawać w URL dodatkowe parametry, od których zależy to, co zobaczy klient…
Czyli wszystko to, co jest od dawna oczywiste w e-mail marketingu a jakoś nie trafiło do skrzynki z narzędziami tych, którzy wysyłają wiadomości SMS.
W naszym przypadku wymagało to kilku godzin pracy aby na styku Selligent Marketing Cloud z SMSAPI zacząć zbierać i analizować nowe dane.
Źródło danych
Dane pochodzą z kampanii obsłużonych za pomocą Selligent Marketing Cloud i SMSAPI w 2018 roku. Poszczególne wartości zostały zmienione, w taki sposób by zachować strukturę oraz nie zmieniać znacząco przedziałów ufności dla ilorazu szans. Konwersje, CTRy, wielkości wysyłek nie są rzeczywiste ale proporcjonalne do zrealizowanych w rzeczywistości.