SMSAPI obchodzi piątą rocznicę dołączenia do LINK Mobility. Przeczytaj podsumowanie ostatnich lat i sprawdź, jak zmieniliśmy się z polskiej lokalnej marki w jednego z liderów komunikacji SMS w Europie.
Grudzień to w SMSAPI bardzo ważny czas. Z jednej strony, koniec roku wiąże się ze wzmożonym ruchem powiązanym ze świątecznymi zakupami oraz promocjami Black Friday. Z drugiej, w tym roku obchodzimy kolejną rocznicę, gdyż jesienią 2017 SMSAPI dołączyło do LINK Mobility. Gliwicka marka stała się częścią większej międzynarodowej grupy, która zrzesza dostawców masowych wysyłek SMS w Europie, ale nie tylko.
LINK Mobility jako dostawca CPaaS
LINK Mobility to dostawcą komunikacji typu CPaaS (communications platform as a service). Oznacza to, że w ramach jednej platformy udostępniają pełny wachlarz narzędzi i rozwiązań potrzebnych do prowadzenia dialogu, sprzedaży i wsparcia klienta. Więcej na temat CPaaS:
2022 jest wyjątkowy, bo przy okazji obchodzimy trzydzieste urodziny wiadomości tekstowej oraz piętnaste naszej firmy. Sto lat! Zapraszamy, na lekko wspominkowe, podsumowanie pięciu lat na arenie międzynarodowej, poszerzenia perspektyw i rozkwitu SMSAPI w ramach norweskiej grupy!
W 2017 dołączyliśmy do LINK Mobility
Przejęcia przez dużych zagranicznych graczy wiążą się z dozą niepewności. Kojarzą się z agresywną wymianą personelu, przyjęciu nowej marki i cięciami kosztowymi. Doskonale pamiętamy nagłówki w mediach i doniesienia z rynku, że i nas może to spotkać. Rodzima konkurencja zareagowała dość optymistycznie na wieść o przejęciu naszej spółki przez Norwegów. Sądzili zapewne, że za rok nie pozostanie po nas śladu, tak w grupie, jak i na polskim rynku.
Szacuje się, że w takich przypadkach rotacja kadry zarządzającej wynosi 80%. U nas zatrzymała się na poziomie niższym niż 50%. Nie było też kompresji, obeszło się bez limitowania kosztów i inwestycji w rozwój. Wręcz przeciwnie, otrzymaliśmy kredyt zaufania i dużą swobodę na rynku, który doskonale znamy.
Początki w grupie, porządki w Gliwicach
W międzyczasie pojechaliśmy na pamiętny zimowy kick-off współpracy do Oslo. Przejęcia zagraniczne mogą kojarzyć się z okresem destabilizacji i szansą na przejęcia. Dlatego wkrótce konkurencja rozpoczęła polowanie na naszych klientów a nawet czasem i pracowników. Nie trwały one długo. Koniec końców zyskaliśmy tylko reputację dzięki korzystniejszej ofercie na wysyłki zagraniczne i szybszym dostępie do nowych technologii.
Trzymamy się mocno, zarówno w grupie, w Polsce, jak i za granicą. Nie nazywamy się już ComVision, lecz LINK Mobility Poland, ale nadal działamy jako SMSAPI. Teraz jednak globalnym zapleczem i know-how wszystkich firm wchodzących w skład LINK. Po drodze otwieramy także zagraniczną wersję serwisu, czyli smsapi.com, która nastawiona jest na klientów z Europy i wszystkich innych kontynentów. Jak udowodnią kolejne lata, elastyczność i zdolność pracy w dynamicznych warunkach okaże się kluczowa dla rozwoju firmy.
Przez ostatnie pięć lat udaje nam się nie tylko umocnić pozycję polskiego lidera komunikacji mobilnej, ale także tworzyć przewagi konkurencyjne i stale wzmacniać nasz zespół. Z 37 osób, które pracowały w październiku 2017 wiele jest nadal firmie. Wiele też doszło w ciągu ostatnich lat. Dzisiaj zespół SMSAPI liczy 75 osób, z czego 25 pracuje dla również dla LINK Mobility. To u nas stacjonują grupowe działy network operations center (NOC), legal, compliance oraz product experts. Na co dzień nie widać podziału, bo nadal gramy do tej samej bramki.
Wspomniane wzmacnianie nie polega wyłącznie na nowych rekrutacjach. Stawiamy na edukację pracowników, dlatego zatrudniamy talenty, patrząc w dłuższej perspektywie niż tylko wnoszonych umiejętności. Zresztą, urośliśmy nie tylko pod względem wielkości zespołu!
Wyniki finansowe SMSAPI przed i po dołączeniu do grupy
Dołączenie do LINK Mobility pomogło nam rozbić polski szklany sufit. Od pięciu lat SMSAPI rozkwita wsparte przez grupę. Poniżej tabela z zestawieniem najważniejszych wskaźników prezentujących nasz sukces w LINK.
SMSAPI w LINK Mobility
Wskaźnik | 2016 | 2021 |
---|---|---|
zatrudnieni pracownicy | 37 | 75 |
aktywni klienci na całym świecie | 5800 | 8500 |
wysłane wiadomości | 0,5 mld SMS | 1,3 mld SMS |
przychody | 38 mln zł | 114 mln zł |
Ile SMS-ów wysyła SMSAPI?
Ciężka praca, doświadczenie oraz wyczucie rynku przekładają się na liczbę wysyłanych rok w rok wiadomości: 540 milionów przed dołączeniem do grupy i 1,3 miliarda SMS rok temu. Oznacza to ponad dwukrotny wzrost wysyłek SMS. Obecnie działamy w 194 państwach świata, czyli niemal wszystkich, z drobnymi wyjątkami Korei Północnej, Rosji i Białorusi. Więcej na temat naszej obecności na arenie międzynarodowej i wysyłce SMS za granicę.
Przychody SMSAPI
A jak te fenomenalne wyniki wyglądają od strony finansowej? Wystarczy powiedzieć, że w pięć lat potroiliśmy nasze przychody. Rok przed przejęciem odnotowaliśmy 38 milionów złotych, a w 2021 już aż 114 milionów złotych przychodu. Sukcesywnie bijemy rekordy i już teraz możemy zdradzić, że również 2022 szykuje się obiecująco. Szczegóły wkrótce.
Klienci SMSAPI
Przyrastamy także pod kątem liczby aktywnych klientów: z 5800 do 8500 w ciągu ostatnich pięciu lat. To wszystko potwierdza, że stale rośniemy organicznie, bez M&A, tylko za sprawą własnej pracy. Od 2016 powiększyliśmy się dwukrotnie. Dzięki LINK mamy także przestrzeń oraz wsparcie w kontaktach z największymi podmiotami, operatorami i markami na świecie np. Desigual, DHL, Ikea, Jysk, Media Markt.
SMSAPI przetrwało kryzys
Ostatnie lata to bez dwóch zdań najbardziej burzliwy czas w naszej historii. Pandemia, wahania rynku oraz wojna były rzeczywistym testem zdolności zarządzania kryzysowego. Udowodniliśmy, że jesteśmy gotowi na szybkie i nieprzewidziane zmiany.
W trakcie pandemii skupiliśmy się wewnętrznej optymalizacji. Nie zmarnowaliśmy czasu chwilowej stagnacji, wykorzystaliśmy go do poprawienia procesów, tak aby wystartować z nową siłą po otwarciu gospodarki. Te, czasem trudne decyzje, opłaciły się.
Nikt nie stracił pracy w SMSAPI z powodu pandemii COVID, choć w pierwszej połowie 2020 zaobserwowaliśmy 15% spadki wolumenów wysyłek dużych klientów. Braki udało nam się nadrobić dzięki nastawieniu na mniejsze podmioty np. z branży edukacji i opieki zdrowotnej. Polski i zagraniczny biznes chciał w ekspresowym tempie zdigitalizować swoją komunikację, a rejestracja w SMSAPI trwa mniej niż 5 pięć minut i jest zupełnie darmowa.
Ostatnie wydarzenia udowodniły, że nawet nagłe wahania nie destabilizują naszego rozwoju. Działamy bowiem na arenie większej niż europejska. Globalny zasięg, dostęp do rynku amerykańskiego zmienia perspektywę i punkt oparcia naszej działalności. Jednocześnie uzyskany niedawno certyfikat ISO pozwala nam coraz częściej pozyskiwać największych klientów z sektora bankowego i finansów.
Angielski stał się faktycznie naszym drugim językiem, który słychać w firmie na co dzień. Ale nie tylko, bo SMSAPI dostępne jest w 9 wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej, hiszpańskiej, francuskiej, włoskiej, szwedzkiej, bułgarskiej oraz greckiej. Nasza strona, jak i panel klienta, są w pełni dostosowane, żeby obsługiwać klientów z całego świata.
SMSAPI jest liderem w grupie
Choć nieładnie malować sobie samemu laurki, to bez wątpienia jesteśmy jednym z liderów w grupie LINK Mobility. Wysyłamy 9% SMS-ów grupy, a nasi klienci stanowią 17% całego portfolio. Wyniki świadczą przede wszystkim o umiejętnościach naszego zespołu oraz dojarzałości marki. Słyszeliśmy, że na śląskim rynku pracy nazywają nas gliwickim Googlem. To miłe, choć u nas ciasteczek nigdy nie zabraknie.
Kamienie milowe SMSAPI
- 2018
- przechodzimy rebranding
- rozpoczynamy ekspansję zagraniczną
- skutecznie odpieramy ataki konkurencji na naszych klientów oraz nieudane próby podbierania pracowników
- 2019
- kontynuujemy ekspansję na nowe rynki
- powstają nowe wersje językowe platformy SMSAPI.com
- otwieramy Network Operations Center (NOC), czyli dział całodobowego wsparcia i monitoring 24/7
- przekroczyliśmy miliard wysłanych wiadomości SMS w roku
- 2020
- zdajemy egzamin z zarządzania kryzysowego
- nie zwalniamy tempa podczas pandemii
- wykorzystujemy czas lockdownu do umocnienia naszej pozycji i optymalizacji procesów
- 2021
- świętujemy niewiarygodny wzrost po otwarciu gospodarki
- podpisujemy kontrakt na wysyłki SMS związane ze szczepieniami i kwarantanną
- zdobywamy certyfikacja ISO 27001
- otwieramy się na nowych klientów z sektora bankowości i finansów
Podsumowanie 2022 wkrótce!