Jaki był 2022 w marketingu, e-commerce, SEO i obłsudze klienta? Co najbardziej wpłynęło na polski rynek digital? Jaki będzie nadchodzący 2023? Zapytaliśmy 6 specjalistek i specjalistów. Przeczytaj podsumowanie 2022 w SMSAPI!
Podsumowanie 2022
Szcześciu polskim specjalistkom i specjalistom zadaliśmy jedno proste pytanie: co uważasz za najważniejsze wydarzenie 2022 w Twojej branży? Sprawdziliśmy, co w 2022 działo się w dziedzinie automatyzacji, e-commerce, SEO, reklam, obsługi klienta i komunikacji SMS. Zapraszamy do lektury.
Automatyzacje: zachowanie i utrzymanie dynamiki w e-commerce
Gdy w 2020 i 2021 roku wybuchła pandemia, mogliśmy się spodziewać rychłego rozwoju segmentu e-commerce. Fakt wprowadzenia izolacji społecznej szybko okazał się taranem przecierającym szlaki dla i tak już prężnie rozwijającej się branży handlu internetowego. Jednak to, co nie było już tak oczywiste, to koniunktura rozwoju rynku w okresie post-pandemicznym – czy e-commerce nadal utrzyma swoje tempo wzrostu? Czy przyzwyczajeni w pandemii konsumenci nie powrócą do swoich wcześniejszych nawyków? Rzeczywistość pokazała nam, że w przypadku e-commerce doświadczyliśmy wzrostu dynamicznego, ale stałego.
Kacper Dyba, Prezes Zarządu SellPander
E-commerce: e-handel w 2022 nie poddał się kryzysowi
Rok 2022 dla e-commerce był czasem, gdzie sprzedaż nieustannie przenosiła się do internetu, ponieważ zakupy w sieci pozwalały na większą kontrolę wydatków (szerszy wybór, możliwość porównania cen, niższe ceny). Był to też czas rozwoju sprzedaży produktów FMCG w sieci. Sklepy internetowe inwestowały w nowe funkcje (zwroty, hiperpersonalizacja), rozwijały omnichannel, na sile przybrały również płatności odroczone. Przedsiębiorcy zauważyli, że klienci preferowali kanały mobilne i zaczęli w nie inwestować.
Michał Szmigielski, Chief Operating Officer AtomStore
SEO: użytkownik na pierwszym miejscu
Nieco trudno podsumować ten rok w SEO przez pryzmat jednego wydarzenia. Google ciągle dokłada starań, by pokazywać nam wyniki idealnie dopasowane do zapytań i naszych preferencji. W tym roku wprowadzono wiele zmian mających na celu walkę ze spamem i ograniczanie widoczności stron z treściami niskiej jakości.
Ponadto, Google na wydarzeniu Search On 22 przedstawiło szereg ulepszeń funkcjonalności rozszerzających wyniki wyszukiwania. Da się zauważyć, że planuje prezentować więcej informacji na stronach wyszukiwarki, ograniczając odsyłanie do stron zewnętrznych.
Bartłomiej Tomczyk, SEO Specialist DevaGroup
Ads, Analytics: coraz bardziej postępująca automatyzacja działań
Dużo zmian, które trzeba wdrożyć. Zaczynając od panelu kampanii Google Ads, gdzie pożegnaliśmy inteligentne kampanie zakupowe, a powitaliśmy Performance Max. Wszyscy musieliśmy testować i uczyć się jak działać z tą nowinką. Czy przygotować kampanię z zasobami, bez zasobów, ile i jakie sygnały? Między innymi na takie pytania musieliśmy szukać odpowiedzi. Poza samymi kampaniami tematem, który wychodzi na prowadzenie to analityka. Wdrażanie konwersji rozszerzonych, migracja UA do GA4. Dodatkowo nowe metryki, wymiary, tworzenie eksploracji oraz raportów w Looker Studio. Dużo się działo w 2022
Karolina Kawulka, SEM Expert DevaGroup
Obsługa klienta: docenienie i technologia
Cieszę się, że Działy obsługi klienta odgrywają coraz większą rolę w firmach. Z roku na rok więcej firm przestaje traktować Customer Support jedynie jako koszt, a zaczyna jako udaną inwestycję przynoszącą realny zysk dla organizacji.
Po tym ciągle przybywa klientów w takiej firmie jak nasza, widać jak ważna zaczyna być inwestycja w opowiednie narzędzia wspierające obsługę klienta, a co za tym idzie wzrasta jej jakość i zadowolenie klientów.
Łukasz Hardek, Customer Success Manager Thulium
Prawo: rok zmian prawnych, które nie nadeszły
Przez cały 2022 rok sprzedawcy internetowi oraz podmioty prowadzące tzw. marketplace’y słyszeli o nadchodzących dla e-commerce dużych zmianach prawnych. Pierwsze z nich miały wejść w życie już 1 stycznia mijającego roku. Finalnie wszystkie zmiany planowane na zeszły rok (w tym słynny Omnibus) wejdą w życie… wraz z nowym rokiem.
Rok 2022 to też nowy rozdział influencer marketingu. Wszystko za sprawą UOKIK, który skierował mocno swoją uwagę w kierunku twórców internetowych, w tym wydając dla nich rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych.
Zofia Babicka-Klecor, CEO Kreator Legal Geek
Marketing opinii: omnichannel – wiele kanałów, jeden przekaz
Rosnąca popularność zakupów online w 2022 roku sprawiła, że większość sprzedawców wyszła naprzeciw swoim klientom ułatwiając im to zadanie. Wielokanałowe podejście do e-handlu w 2022 roku stało się jednym z filarów, na którym znaczna część przedsiębiorców oparła swoje biznesy w branży e-commerce. Omnichannel nie jest żadną nowością, to jednak konkurencja w tym segmencie znacząco się zaostrza – w Polsce to już nie tylko Allegro, Ceneo czy Morele. Wielu sprzedawców wybiera również Amazon czy Shopee. Wielokanałowość w 2022 roku stała się doskonałym startem do rozpoczęcia ekspansji zagranicznej.
Sebastian Horoszko, Co-Founder Zaufane.pl
Komunikacja i PR: za sprawą dramatu wojny zbladły fake newsy
Do dziś jesteśmy pod wrażeniem, jak sprawnie komunikacyjnie zareagowali Ukraińcy na inwazję, z jakim wyczuciem zmobilizowali swój naród i zachodnich sojuszników. Ich narracja w kilka dni zmiotła przekazy Rosjan, którzy dotąd uchodzili za mistrzów propagandy.
Okazało się, że w Kijowie potrafią łączyć dramat (zdjęcia ze schronów) i humor (memy o traktorach), kreować zarówno liderów oporu (prezydent Zełenski) jak i viralowe legendy (Wyspa Węży), a wykorzystują do tego całe spektrum nowych i starych mediów lepiej niż niejedna globalna marka. Nic dziwnego, że świat ruszył na pomoc Ukrainie.
Grzegorz Dzięgielewski, Dystrybutor Rozgłosu Profeina
Komunikacja SMS: co piąty SMS jest wysyłany przez A2P
Zgodnie z raportem UKE już co 5 wiadomość tekstowa wysyłana jest z systemu typu SMSAPI. Oznacza to, że w komunikacji międzyludzkiej zdecydowanie odchodzimy od SMS-owania, przenosząc się na wygodne i szybkie komunikatory. W biznesie to wciąż dynamicznie rozwijający się segment, który według prognoz ma zwiększyć się z obecnych 71 mld dolarów, do 101 mld dolarów w 2028 r. Według badania SMSAPI „Komunikacja SMS w biznesie 2022” większość to wiadomości transakcyjne, takie jak jednorazowe kody autoryzacyjne, powiadomienia dotyczące zamówienia, potwierdzenia czy potwierdzenia umówionych wizyt.
Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI
Trendy 2023
Co zdominuje 2023? Tak brzmiało drugie pytanie, na które odpowiedzili nam przedstawiciele SellPander, AtomStore, DevaGroup, Thulium, Kreator Legal Geek, Zaufane.pl, Profeina i SMSAPI. Sprawdź, jak według nich mają wyglądać trendy 2023 w digitalu.
Automatyzacje: dokładnie analizuj rentowność swojego biznesu
Zmieniające się ceny materiałów, wysoce prawdopodobna recesja gospodarcza, szalejąca inflacja czy też ciągle obecna wojna u naszego wschodniego sąsiada to tylko niektóre z czynników wpływających na potrzebę większego skupienia się na analizie zyskowności i rentowności.
W 2023 roku jeszcze większą niż dotychczas rolę odegra sztuka prowadzenia biznesu modelem ekonomicznym – zorientowanym przede wszystkim na liczby, mniej na inne aspekty. Na rynku wygrają Ci przedsiębiorcy, którzy będą potrafili zbudować nowe rozwiązania oparte o wyższą marżę, dokonujący analiz rynku i zbierający wartościowe dane
Kacper Dyba, Prezes Zarządu SellPander
E-commerce: audytować i udoskonalać działania mobilne
Można wskazać kilka najważniejszych trendów na 2023 rok. Pierwszym trendem, który jest już z nami i na pewno pozostanie w przyszłym roku to q-commerce i dostawy nawet w weekendy do punktów odbioru. Drugim trendem nadal będą płatności odroczone. Trzecim obszarem będzie social commerce (głównie w branży fashion i beauty). Nieustannie całej branży powinno towarzyszyć podejście MOBILE FIRST.
Warto dodać, że w związku z kryzysem gospodarczym będzie rosła potrzeba szukania nowych rynków zbytu, a co za tym idzie cross-border będzie nabierał na znaczeniu.
Michał Szmigielski, Chief Operating Officer AtomStore
SEO: zapoznaj się ze sztuczną inteligencją
W roku 2023 przede wszystkim warto przyjrzeć się narzędziom AI. Potrafią one na podstawie kilku wskazówek stworzyć opis na stronę, plan wpisu blogowego, a nawet dość rozbudowany artykuł. Generują również grafiki, meta dane i slogany reklamowe. Rozwój w tej materii jest bardzo dynamiczny, a dostępność narzędzi rośnie – warto testować!
Pracując nad SEO strony należy pamiętać o wyraźnym wskazywaniu powiązań tematycznych. Warto pozyskiwać linki z serwisów zbliżonych tematycznie do pozycjonowanego. Bardzo ważne jest też linkowanie wewnętrzne pomiędzy powiązanymi treściami, produktami i usługami.
Bartłomiej Tomczyk, SEO Specialist DevaGroup
Ads, Analytics: przejmij kontrolę nad Google Analytics 4
Temat GA4 będzie bardzo żywy. Warto również zapoznać się z tematyką Server-Side Tagging, która może nam pomóc odzyskać niektóre dane dotyczące naszej strony i jakości mierzenia na niej ruchu.
Jeśli chodzi o kampanie Google Ads, to należyzwrócić uwagę na zapytania głosowe, które różnią się od tradycyjnych słów kluczowych wpisywanych do wyszukiwarki. Te zapytania często bywają dłuższe, jak naturalnie wypowiadane zdanie. Warto zastanowić się nad kampaniami searchowymi. Może czas mocnej przetestować broad i zobaczyć jakie zapytania i konwersje nam przyniesie?
Karolina Kawulka, SEM Expert DevaGroup
Obsługa klienta: automatyzacja i multikanałowość
Ten trend już się rozpoczął, jednak nabiera rozpędu. Właściciele firm zaczynają rozumieć, że kanał komunikacji który dla nich jest nieistotny, jest istotny dla ich klientów. Na ten moment nie ma kanału który nie miałby sensu w działach customer support, a im więcej możliwości kontaktu tym większe zadowolenie klienta.
Automatyzacja to z kolei gigantyczne odciążenie pracowników DOKów na codzień mierzących się z powtarzalnością zapytań i problemów z jakimi zgłaszają się ich klienci. Odpowiednio skonfigurowane chatboty, voiceboty czy drzewka IVR pozwolą skupić się na bardziej złożonych problemach.
Łukasz Hardek, Customer Success Manager Thulium
Prawo: sprzedaż w modelu dropshipping
Trendem w 2023 roku pozostaną według mnie sklepy prowadzone w modelu dropshipping. To co kiedyś było największą przeszkodą dla założenia własnego e-sklepu czyli brak przestrzeni magazynowej, dzięki temu modelowi przestało być problemem. Teraz nawet na 6m2 czy z drugiego końca świata można prowadzić swój sklep internetowy.
Kobiety w e-commerce – to z pewnością trend, który utrzyma się w nowym roku. Jest nas coraz więcej i robimy świetne projekty, od rękodzieła po e-usługi. Zacierają się różnice między branżami dla kobiet i mężczyzn. Kobieta będąca CEO technologicznej spółki już nie dziwi.
Zofia Babicka-Klecor, CEO Kreator Legal Geek
Marketing opinii: ekspansja zagraniczna przyszłością 2023 roku
Cross-border – najbardziej perspektywiczna część e-commerce w 2023 Ekspansja zagraniczna jest wyjątkowym rozwiązaniem na polskim rynku. To aktualnie jeden z najważniejszych kierunków rozwoju w handlu elektronicznym, który w 2023 roku bez wątpienia opanuje znaczna część branży e-commerce. Nie da się ukryć, że polscy przedsiębiorcy już teraz widzą potencjał rozwoju w sprzedaży crossborder. Dlatego sprzedaż zagraniczna staje się naturalnym i koniecznym krokiem, jeśli właściciel e-commerce poważnie traktuje swój e-biznes i myśli o jego rozwoju.
Sebastian Horoszko, Co-Founder Zaufane.pl
Komunikacja i PR: nie czekaj na koniec kryzysu. Działaj!
Sprzątanie po prowizorce z czasu pandemii miało odbywać się na spokojnie, ale kto za bardzo z nim zwlekał, tego zaskoczyły kolejne serie kryzysowych wydarzeń. Wojna, skok cen energii i inflacja sprawiają, że firmy muszą wymyślić się na nowo – także, a może przede wszystkim, w sferze komunikacji.
Dla agencji PR rok 2023 będzie crash testem – testem ich “resilience” – żadnym tam czasem nowych eksperymentów i sezonowych appek typu BeReal czy wdrażania empatycznej AI, co na pewno będzie się działo gdzieś w tle… Będzie rokiem starania się bardziej, pracowania więcej i dowożenia mimo trudności.
Grzegorz Dzięgielewski, Dystrybutor Rozgłosu Profeina
Komunikacja SMS: automatyzacje oparte o SMS
Staramy się ubiegać trendy i słuchać głosu rynku, dlatego już od dwóch lat skupiamy się na tworzeniu gotowych integracji do wysyłki SMS w systemach typu e-commerce, CRM, ERP i wielu innych. Po udanych wdrożeniach m.in. PrestaShop w 2023 skupimy się na kolejnych automatyzacjach dostępnych dla biznesu w środowiskach, które już doskonale znają. Już dziś z poziomu panelu sklepu internetowego można automatyzować nie tylko powiadomienia dotyczące zamówienia, ale też wykorzystywać moduł odzyskiwania porzuconych koszyków, powiadomienia o ponownej dostępności produktu i SMS marketingowe.
Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI