O promocjach w branży retail, Qponach i SMS-ach w skutecznych akcjach sprzedażowych rozmawiamy z Krzysztofem Łuczakiem Dyrektorem ds. Finansowych z Qpony.pl
Może jeszcze nie wszyscy wiedzą, więc zapytam: jak działają Qpony?
Lepiej chyba powiedzieć, co dają, bo sam schemat działania aplikacji jest bardzo prosty. Wystarczy wybrać odpowiednie miasto, żeby przeglądać, gdzie możesz otrzymać zniżkę. Jeśli jesteś czymś zainteresowany, to jednym kliknięciem wybierasz odpowiedni kupon i możesz z niego skorzystać. Do miejsca doprowadzi Ciebie tam nawigacja. Dodam, że aplikacja jest bezpłatna.
Rabaty jakich firm znajdują się w aplikacji?
Tutaj przekrój jest bardzo duży. Zaczynając od Subway’a czy Pijalni Czekolady Wedel, przez drogerie, kina, centra rozrywki, galerie handlowe i wiele innych. Cały czas aktualizujemy ofertę, więc jeśli gdzieś prowadzona jest promocja, to prawie na pewno znajduje się ona w naszej aplikacji. Dodatkową funkcją jest możliwość przeglądania gazetek promocyjnych do najpopularniejszych sklepów.
Większość z wymienionych marek ma swoje punkty i sklepy w galeriach handlowych, to ważne miejsce na sprzedaż?
Można powiedzieć, że najważniejsze. Galerie handlowe to miejsca, gdzie mamy pod ręką większość znanych, dużych marek. Polacy chętnie robią w centrach handlowych zakupy i korzystają ze wszelkiego typu promocji, czy okazji. Dlatego to idealne miejsce na korzystanie aplikacji Qpony. Zajrzenie do niej staje się naturalną czynnością wykonywaną po wejściu do centrum handlowego.
Jak można ją wykorzystać z innymi kanałami używanymi w branży retail na przykład z SMS-ami?
Wielu najemców w dużych galeriach handlowych stoi przed wyborem, w jaki sposób przyciągnąć klienta do swojego sklepu. Często klient wybiera się do galerii handlowej nie wiedząc jeszcze, co dokładnie chce kupić, a nawet w jakim sklepie. W tym momencie mamy możliwość zachęcenia klienta, do skorzystania z oferty naszego sklepu. Jak to osiągnąć?
Aby wywołać impuls do zakupów można przedstawić mu specjalną ofertę promocyjną. W takim wypadku, jeśli wiemy tylko, że szukamy spodni, to z pewnością odwiedzimy sklep, do którego otrzymaliśmy właśnie 20% zniżki. Sam mechanizm można stosować z wykorzystaniem, różnych kanałów komunikacji. W jednym z centrów handlowych oprócz aplikacji Qpony, wykorzystaliśmy również masowe wysyłki SMS, ponieważ szybko docierają do odbiorców i działają nie tylko na smartfonach – żeby wysłać kupon wystarczyło podać numer telefonu. To bardzo wygodne, szczególnie, kiedy liczy się czas i natychmiastowa reakcja.
Oczywiście w innych akcjach z powodzeniem możemy stosować zarówno social media, jak i e-maile. Wszystko zależy od rodzaju kampanii, na jaki się zdecydujemy, a w tym wypadku Qpony dają spore możliwości. Obsługujemy kampanie kuponowe w sposób kompleksowy, pozyskując dla klientów atrakcyjne rabaty, tworząc rozwiązania IT i zapewniając odpowiednie dotarcie poprzez wszystkie dostępne kanały.
Czy SMS-y są odpowiednim narzędziem do takich akcji?
Tak i to z kilku powodów, po pierwsze nasz numer telefonu jest ciągle najlepszym identyfikatorem, dzięki któremu możemy być w stałym kontakcie, zarówno, z osobami, jak i z markami. Po drugie wiadomości tekstowe odbieramy bardzo szybko, szybciej niż e-maile czy sygnały z mediów społecznościowych. I w końcu po trzecie, co doskonale widać na przykładzie naszej akcji, świetnie łączą się z innymi kanałami, co tylko zwiększa ich skuteczność.
Jak w takim razie dokładnie wyglądał mechanizm akcji, jaki był powód bezpośredniego zwrócenia się do osób odwiedzających galerię handlową?
Hostessy z tabletami informowały odwiedzających o możliwości otrzymania zniżki do konkretnych sklepów. Wcielały się niejako w asystentów zakupowych, którzy doradzali klientom, gdzie można zrobić zakupy ze zniżką. Zainteresowane osoby mogły na ekranie tabletu wybrać interesujące ich oferty, a po podaniu numeru telefonu, w ciągu kilku sekund otrzymywały kupon z indywidualnym kodem na swój telefon. Wiele osób przychodzi do galerii, nie wiedząc, w jakim sklepie kupi spodnie, koszulę czy sukienkę. Doradzając klientom, który sklep mają wybrać ze względu na dostępne zniżki znacząco podnieśliśmy sprzedaż w sklepach biorących udział w akcji.
Ile osób wzięło udział w akcji, ile kuponów zostało pobranych, a ile wykorzystanych w sklepach?
Podczas 10 dni trwania akcji wysłano ponad 1800 SMS-ów. Oznacza to, że każdego dnia wysyłano średnio ponad 180 spersonalizowanych ofert rabatowych do klientów, do wykorzystania tylko w danym dniu. Poza natychmiastowym efektem pro sprzedażowym zebraliśmy sporą bazę numerów telefonów do kolejnych akcji.
Po zebraniu informacji o wykorzystaniu kuponów w sklepach okazało się, że ponad 80% najemców było zadowolonych z akcji i chce jej powtórzenia.
Jak mogłyby wyglądać takie akcje w przyszłości?
Na przyszłość należy patrzeć przez pryzmat wielokanałowości. To klient decyduje, w jakiej formie chce korzystać z danej usługi. Wiele akcji rabatowych wspomagamy dodatkowo metodami tradycyjnymi takimi jak dystrybucją kuponów w formie papierowej.
Można to porównać do wydawców prasy, którzy obok formy elektronicznej, nadal dostarczają papierowe wydania gazet. Odnosząc to do kuponów, kampanie SMS są, obok aplikacji Qpony, dodatkowym kanałem dystrybucji ofert.
Autor: Kamil Kolbusz